Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Temel Sanat Eğitimi I (Geleneksel) TEB 107 1 4 + 4 6 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TUBA MARMARA
Dersi Verenler Öğr.Gör. TUBA MARMARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Sanatın temelini oluşturan tasarım öğelerini tanıtmak, tasarım ilkelerini ve plastik dili öğrenmek, yaratıcı kompozisyonlar ve tasarımlar oluşturmak, farklı malzemelerle  yaratıcı süreçler gerçekleştirmek.

Dersin İçeriği

Temel tasarımın tanımı, kavramları, temal tasarım ilkeleri, kompozisyon bilgisi, plastik elemanlar ve kullanımı, yaratıcı tasarımlar yapabilme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel tasarım ilkelerine dayanarak tasarım, eskiz ve proje bazında bir sanat çalışması üretmek. Gözlem,
2 Plastik elemanları kullanarak yeni bir ifade biçimi kazanmak ve geliştirmek. Gözlem,
3 Sanatsal bir yaratım için hem plastik dili hem de sanat tarihi bilgisine dayanarak yaratıcı çalışmalar üretmek. Gözlem,
4 Sanatsal bir tasarım ve yaratım için evrensel ve milli kültür değerlerinden beslenerek zenginleşmek. Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Desen Çalışması
2 Obje Etüdü Çalışması
3 Nokta Çalışması
4 Çizgi Çalışması
5 Doku Çalışması
6 Obje Yorumlama
7 Ritm ve Hareket
8 Açık Koyu Değer Çalışması
9 Işık Gölge Çalışması
10 Armoni ve Uyum
11 Zıtlık ve Kontrast
12 Form ve Biçim Çalışması
13 Soyutlama
14 Üç Boyutlu Tasarım Çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aksoy, Ş. (2009). “Renk Bilgisi ve Renkli Çalışmalar”, Ed.Vedat Özsoy, Yöntem ve Teknikleriyle Görsel Sanatlar Eğitiminde Uygulamalar, 45-66, Ankara: Görsed Yayınları.

Alakuş, O. Mercin, L. (2019). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara: Pegem Yayınevi.

Atmaca, A. (2014). Temel Tasarım, Ankara: Nobel Yayınevi.

Civcir, E. (2015). Temel Tasarım ve Tasarım İlkeleri, Ankara: Akademisyen Kitabevi.

Çınar, K. Çınar, M.S. (2018). Temel Tasarım, Konya: Karatay Üniversitesi Yayınları.

Diğler, M. (2021). Çağdaş Sanat Eğitiminde Temel Tasarım, Ankara: Pegem Yayınları.

Gökaydın, N. (1990). Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı, Ankara: Sedir Yayınevi.

Özol, A. (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, İstanbul: Pastel Yayıncılık.

Parramon, J.M. (1991). Resimde Renk ve Uygulanışı. (Çeviren: Erol Erduman). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Polat, H. H. (2012). “Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, s.165-173.

Seylan, Ali (2005). Temel Tasarım. Ankara: M-Kitap Yayınevi.

Taşören B. Özçelikçi, E. S. Talas, S. (2018). Temel sanat Eğitimi Ders Kitabı, (Ed. Nilgün Keskin Şener), 2. Bs. Ankara: MEB Devlet Kitapları

Yazıcıoğlu, Y. (2017). Temel Tasarım, İstanbul: İdeal Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Temel tasarım ilkelerine dayanarak tasarım, eskiz ve proje bazında bir sanat çalışması üretmek.
2 Plastik elemanları kullanarak yeni bir ifade biçimi kazanmak ve geliştirmek.
3 Sanatsal bir yaratım için hem plastik dili hem de sanat tarihi bilgisine dayanarak yaratıcı çalışmalar üretmek.
4 Sanatsal bir tasarım ve yaratım için evrensel ve milli kültür değerlerinden beslenerek zenginleşmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
1. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 8 128
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 4 6 24
Performans Görevi (Atölye) 4 8 32
Toplam İş Yükü 248
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,92
Dersin AKTS Kredisi 10