Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kaligrafi II HAT 434 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı YAZI SANATININ TEMEL KURALLARI, UYGULAMA ESASLARI BECERİSİ.
Dersin İçeriği ÖĞRENCİLERİN ÇALIŞMA PRENSİPLERİ VE EĞİLİMLERİ DOĞRULTUSUNDA BELİRLENEN MATERYALLER İLE YAZI TASARIMLARI GERÇEKLEŞTİRİLİR.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 YAZI SANATIYLA İLGİLİ KAYNAKLARI TANIR Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 YAZI İLE İLGİLİ MATERYALLERİ TANIR. Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 YAZI KARAKTERLERİNİ TANIR Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 YAZILARIN ÖZELLİKLERİNİ AÇIKLAR Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 YAZIYLA TASARIM YAPAR. Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 TARİHSEL GELİŞİM İÇİNDE YAZI FONTLARI
2 MALZEME VE TEKNİKLER
3 KURŞUN KALEMLER, KÖMÜR KALEMLER, RENKLİ KALEMLER; MÜREKKEPLİ YAZI GEREÇLERİ- FIRÇALAR, GEOMETRİK ARAÇLAR (TRİLİN, PERGEL)
4 KAĞIT VE DİĞER ZEMİN TANIMI VE MATERYAL GELİŞTİRME.
5 MEDENİYETLERE GÖRE YAZI DAĞILIMI VE UYGULAMA ŞEKİLLERİ
6 İMZA ÇALIŞMASI
7 ALFABE YAZIMI VE GOTİK YAZI ÇALIŞMASI
8 VİZE
9 SCRİPT YAZI
10 SCRİPT YAZI FORMLARI TANITIMI
11 SCRİPT YAZI İLE ALFABE YAZIMI
12 SCRİPT YAZI İLE METİN ÇALIŞMALARI
13 HARFLERLE YAPILAN DÜZENLEMELERLE İLGİLİ SUNUM
14 MONOGRAM VE UYGULAMA YÖNTEMLERİ
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. THE ART OF WRITING
Unesco,Federal Republic of Germany,1965.

2. LETTERING ART IN MODERN USE
Raymond A. Ballinge,Studio Vista,U.S.A,1965

3. TYPE LETTERING
Wiliam Longyear,Watson,Guptil Publications ınc. U.S.A,

4. LETTERING AND ALPHABETS
J.Albert Cavanagh,Dover Publications Inc.New York ,1955

5. P’s AND Q’s
Sallie B.Tannahill,Doubleday,Doran Company Inc.New York,1945

6. SPEEDBALL TEXTBOOK
Ross f. George,Howard Hunt Pen Co.New Jersey,1960

7. MN MECANORMA
Letter,Press Cataloque,78610 Le Perray,En,Yuelines France

8. THE ENCYCLOPEDİA OF ‘CALLİGRAPHY TECHNIQUES
Diana Hard Wilson,Headline Book Publishing,London,1997

9. MEDENİYET ALEMİNDE YAZI VE İSLAM MEDENİYETİNDE
KALEM GÜZELİ I
Mahmud Bedriddin Yazır,Diyanet İşl.Bşk.Yayınları,Ankara,1972
10. MEDENİYET ALEMİNDE YAZI VE İSLAM MEDENİYETİNDE
KALEM GÜZELİ II
Mahmud Bedriddin Yazır,Diyanet İşl.Bşk.Yayınları,Ankara,1974

11. MEDENİYET ALEMİNDE YAZI VE İSLAM MEDENİYETİNDE
KALEM GÜZELİ III
Mahmud Bedriddin Yazır,Diyanet İşl.Bşk.Yayınları,Ankara,1989

12. TÜRKLERDE YAZI SANATI
İsmail Hakkı Baltacıoğlu,Türk ve İslam Sanatları Yayınları,Ankara,1958

13. SON HATTATLAR
İbnülemin Mahmut Kemal İnal,,Milli Eğitim Basımevi,İstanbul,1970

14. YAZI SANATI
Sait Yada,Milli Eğitim Basımevi,Ankara,1947

15. MODERN LATİN YAZILARI
Sait Yada,Yaratıcı El Yayınları,Ankara,1950

16. YAZI ÖĞRETİMİ
Öğretmen Kitapları:80,Milli Eğitim Basımevi,İstanbul,1964

17. OKULLARDA YAZI DERSLERİ
Fevzi Selen-Şükrü Özaltan,Marifet Basımevi,İstanbul,1939

18. EVRİMİ İLE YAZI SANATI
Erdoğan Munis,Sevinç Matbaası,Ankara,1966

19. YAZI SANATI
Yüksel Uslay,Namat A.Ş.,İzmir,1989

20. CALLIGRAPHIC LETTERING
Ralph Douglass,Watson-Guptill,New York

21. TİPOGRAFİNİN TEMELLERİ
Namık Kemal Sarıkavak,Doruk yayınları,Ankara,1997

22.WRITING THE STORY OF ALPHABETS AND SCRIPTS
Georges Jean,Thames And Hudson
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 YAZI SANATIYLA İLGİLİ KAYNAKLARI TANIR
2 YAZI İLE İLGİLİ MATERYALLERİ TANIR.
3 YAZI KARAKTERLERİNİ TANIR
4 YAZILARIN ÖZELLİKLERİNİ AÇIKLAR
5 YAZIYLA TASARIM YAPAR.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5