Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hat Sanatı Ekolleri I | HAT 431 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Orhan ALTUĞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hat Sanatının tarihsel gelişimi çerçevesinde yaşanan değişimi kavramak, bu alanda ortaya çıkan ekolleri ve bu ekollerin özelliklerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Hat sanatında ekollerin ortaya çıkışı ve bu ekollerin hat sanatının gelişimine katkıları. Osmanlı hat sanatında belli başlı ekoller ve bu ekollerin temsilcileri. Ekollere göre tasarım anlayışlarının incelenmesi ve uygulama çalışmaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hat sanatında ortaya çıkan ekolleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Hat ekollerinin ünlü sanatçılarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Dönem özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ekoller arasındaki farklılıkları ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Ekollere göre uygulama yapar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hat sanatında ekollere genel bir bakış | |
2 | Osmanlı öncesi hat sanatı | |
3 | Hat sanatında Osmanlı dönemi | |
4 | Şeyh Hamdullah Ekolü | |
5 | Ahmed Karahisari Ekolü | |
6 | Hafız Osman Ekolü | |
7 | İsmail Zühdi Ekolü | |
8 | İsmail Zühdi Ekolünde uygulama | |
9 | Celi Sülüs yazıda ortaya çıkan Ekoller | |
10 | Mustafa Rakım ve Ekolü | |
11 | Mustafa Rakım ekolünde uygulama | |
12 | Sami Efendi Ekolü | |
13 | Sami Efendi Ekolünde uygulama | |
14 | Sami Efendi Ekolünde uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M.Bedrettin Yazır, Yazı ve Kalem Güzeli, Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Ali Alpaslan, Osmanlı hat Sanatı Tarihi, M.Şevki Efendi, Sülüs-Nesih Meşk Murakkaı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hat sanatında ortaya çıkan ekolleri tanır. | ||||||||||||
2 | Hat ekollerinin ünlü sanatçılarını tanır. | ||||||||||||
3 | Dönem özelliklerini kavrar. | ||||||||||||
4 | Ekoller arasındaki farklılıkları ayırt eder. | ||||||||||||
5 | Ekollere göre uygulama yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |