Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hat Sanatı Tarihi I HAT 225 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ORHAN ALTUĞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hat sanatının tarihsel gelişiminin kavranmasını amaçlar.

Dersin İçeriği

geçmişten günümüze hat sanatının geçirdiği evreleri, gelişim sürecini ve yazılardaki değişimi sanatçıların uygulamaları ile birlikte öğretmeyi hedefler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 YAZI ÇEŞİTLERİNİ TANIR Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 ULUSAL KÜLTÜR VARLIKLARINI TANIR. Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 HAT SANATININ GELİŞİMİNİ KAVRAR Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 HAT SANATÇILARINI TANIR Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 ULUSAL SANAT BAĞLAMINDA HAT SANATININ EVRENSEL SANATA KATKISINI BELİRLER Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 HAT SANATININ GENEL TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
2 İSLAMİYETİN İLK DÖNEMLERİNDE HAT SANATI
3 ABBASİ DÖNEMİNDE HAT SANATI
4 SELÇUKLU DÖNEMİ HAT SANATI
5 AKLAM-I SİTTE
6 AKLAM-I SİTTE
7 AKLAM- SİTTE
8 OSMANLI HAT SANATI
9 ARA SINAV
10 OSMANLI HAT SANATI
11 KLASİK DÖNEM OSMANLI HAT SANATI
12 KLASİK DÖNEM OSMANLI HAT SANATI
13 SON DÖNEM OSMANLI HAT SANATI
14 GENEL DEĞERLENDİRME
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ALPARSLAN, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
YAZIR, M. Bedreddin, Yazı ve Kalem Güzeli
SERİN, Muhittin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar

İNAL, İbnülemin M. Kemal, Son Hattatlar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 YAZI ÇEŞİTLERİNİ TANIR
2 ULUSAL KÜLTÜR VARLIKLARINI TANIR.
3 HAT SANATININ GELİŞİMİNİ KAVRAR
4 HAT SANATÇILARINI TANIR
5 ULUSAL SANAT BAĞLAMINDA HAT SANATININ EVRENSEL SANATA KATKISINI BELİRLER
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 3 3
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4