Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Boyama I | HKE 303 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tekstilde kullanılan elyafın niteliğini bilmek ve bu elyafların boyanmasını doğal yöntemlerle yapabilmek. |
Dersin İçeriği | Dokumalardaki malzemeler tanıtılır ve elyaflara boya doğal boya uygulamaları yapılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal boyamacılığın tarihçesini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Doğal elyafların genel özelliklerinin bilir ve aktarır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Doğal elyafların genel özelliklerinin bilir ve aktarır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Boyamada kullanılan malzemeleri bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Elyaf analiz testleri yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Elyafının ip oluncaya kadar geçirdiği evreleri ve özelliklerini düzenleyerek sınıflandırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Elyafları sınıflandırır ve boyama aşamalarını bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Boyamada kullanılan malzemeleri tanır ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tekstil hammaddeleri olan liflerin doğal ve sentetik olarak sınıflandırılması | |
2 | Liflerin genel özelliklerinin anlatılması lif ve elyaf kavramı | |
3 | Doğal liflerden pamuk elyafının fiziksel ve kimyasal özellikleri, pamuk elayafından ip elde edilmesi | |
4 | Yün lifinin genel özellikleri ve Anadolu dokumalarında kullanıldığı yerler.Anadolu dokumalarında yünün kullanım yerleri | |
5 | İpek elyafının fiziksel ve kimyasal özellikleri kullanım alanları.Dünyada ve ülkemizde ipek üretimin yapıldığı yerler | |
6 | Liflerin yakma testleri ile tanıtılması bu test sonucunda elyafların verdiği tepkimeler. | |
7 | Ülkemizde doğal liflerden pamuk, keten ve yün elyafının elde edildiği yerler. | |
8 | VİZE | |
9 | Elyafların doğal boyanmasında kullanılan malzemeler | |
10 | Doğal boyamacılığın tarihsel süreci | |
11 | Türk dokumalarında kullanılan doğal boyarmadde kaynakları | |
12 | Doğal boyama yöntemleri | |
13 | Mordanlama yöntemleri | |
14 | ödev teslimi ve sunumlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DÖLEN,Emre; TEKSTİL TARİHİ, Marmara Üniversitesi teknik Eğitim Fakültesi yayınları,İstanbul 1992. Anonymous,. Bitkilerden Elde Edilen Boyalarla Yun Liflerinin Boyanmasi. T.C. San. ve Tic. Bakanlıgi. Kuc. Sanl. San. Bolg.ve Sit. Gen. Müd. Yayinlari. Ankara. 1991. Dean, JThe Craft of Natural Dyeing. Search Press Ltd. England.2003 Kaya, F., Yazıcıoğlu, Y., 1992. Lif Teknolojisi. Ankara. Dokuma Teknolojisi Semineri Notları, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. Yün İplik Teknolojisi, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. |
Ders Kaynakları | R, Karadağ, Doğal Boyamacılık, Kültür Bakanlığı, Ankara, 2007 Anonymous,. Bitkilerden Elde Edilen Boyalarla Yun Liflerinin Boyanmasi. T.C. San. ve Tic. Bakanlıgi. Kuc. Sanl. San. Bolg.ve Sit. Gen. Müd. Yayinlari. Ankara. 1991. Dean, JThe Craft of Natural Dyeing. Search Press Ltd. England.2003 Kaya, F., Yazıcıoğlu, Y., 1992. Lif Teknolojisi. Ankara. Dokuma Teknolojisi Semineri Notları, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. Yün İplik Teknolojisi, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğal boyamacılığın tarihçesini bilir. | ||||||||||||
2 | Doğal elyafların genel özelliklerinin bilir ve aktarır. | ||||||||||||
3 | Doğal elyafların genel özelliklerinin bilir ve aktarır. | ||||||||||||
4 | Boyamada kullanılan malzemeleri bilir. | ||||||||||||
5 | Elyaf analiz testleri yapar. | ||||||||||||
6 | Elyafının ip oluncaya kadar geçirdiği evreleri ve özelliklerini düzenleyerek sınıflandırır | ||||||||||||
7 | Elyafları sınıflandırır ve boyama aşamalarını bilir. | ||||||||||||
8 | Boyamada kullanılan malzemeleri tanır ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |