Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dokumada Motif ve Sembol I HKE 331 5 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MİNE TAYLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Motif ve sembolün tanımını yapabilmek, erken dönem dokumalarında kullanılan motif ve sembollerin tespit ve araştırmalarını yapmak, öğrenmek, tasarım yapmak ve geçmişte kullanılan motif ve sembolleri günümüz tasarımlarında yorumlayabilmek. 

Dersin İçeriği

Motif ve sembollerin bilinmesi, erken dönem dokumalarında kullanılan motif ve sembollerin kökenlerini araştırmayı, motif ve sembollerden yeni tasarım ve yorum yaparak gelecek dönemlerde de kullanılmasını sağlamasını içerir. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Motif kavramını bilir ve anlatır.
2 Motif kavramını bilir ve anlatır.
3 Sembolizmin tanımını yapar.
4 Erken dönem dokumalarındaki sembolleri tanır.
5 Dokumalardaki sembol ve motif çıkışlı tasarımlar yapar.
6 Dokumalardaki sembol ve motif çıkışlı tasarımlar yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Motif ve sembol kavramlarının tanımı etimolojik olarak incelenmesi.
2 Erken dönem motif ve sembollerinden örneklerin verilmesi.
3 Dokumalarda kullanılan motif ve sembolik ifadeler.
4 Motif ve sembolik ifadelerin kullanıldığı görsel alanlar.
5 Medeniyetlarda kullanılan motif ve sembollerin sanat eserlerine yansıması.
6 Seçilen konulardan araştırma ve eskiz çalışmaları.
7 Sembolik desenlerden birim yüzey düzenlemelerinin hazırlanması.
8 Motif ve semboller ile eskiz çalışmaları.
9 VİZE
10 Eskizlerin 35x50cm ebatlarına taşınması.
11 Seçilen eskizlerden 5 adet uygulanması
12 Tasarımların renklendirilmesi
13 Motif ve sembol tasarımlarının tamamlanması.
14 Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların tümü.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Motif kavramını bilir ve anlatır.
2 Motif kavramını bilir ve anlatır.
3 Sembolizmin tanımını yapar.
4 Erken dönem dokumalarındaki sembolleri tanır.
5 Dokumalardaki sembol ve motif çıkışlı tasarımlar yapar.
6 Dokumalardaki sembol ve motif çıkışlı tasarımlar yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5