Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Geleneksel Yazma Sanatı-I HKE 335 5 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İstanbul Bölgesi Yazmacılığı ve Mum Batik (rezerve baskı) Yazma
Sanatını Ögrenmek

Dersin İçeriği

İstanbul Yazmacılığını ve Rezerve Baskı Yazma Sanatını Öğretmek

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstanbul Bölgesi Yazmalarını Tanır Tartışma, Problem Çözme,
2 Mum Batik (rezerve baskı) Yazmalarını Tanır(İstanbul Malatya) Tartışma, Problem Çözme,
3 Yazmaların Yüzey Planlarını Boyutlarını Kalite Renk ve Motiflerini Tanır Tartışma, Problem Çözme,
4 Mum Batik (rezerve baskı) Yazma Tekniklerini Öğrenir Tartışma, Problem Çözme,
5 Tasarım Yapar Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İstanbul Yazma Sanatının Özelliklerinin Saptanması
2 İstanbul Yazmalarının Boyut Yüzey Planlarının Motif Özelliklerinin Saptanması
3 Eskiz Çalışması
4 Desen Çalışması Kurgu Planlarının Hazırlanması
5 Kalıp ve Basım Hazırlıklarının Yapılması
6 Uygulama Çalışması
7 Vize
8 İstanbul Bölgesi ve Malatya Bölgesi Mum Batik Yazma Özelliklerinin Saptanması
9 Eskiz Çalışması
10 Kalıp ve Basım Hazırlıklarının Yapılması
11 Mum Batik Tekniklerinin Çalışması
12 Uygulama Çalışması
13 Uygulama Çalışması
14 Hazırlanan Kalıplarla Serbest Tasarım ve Uygulama Çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Prof. Dr Reyhan KAYA Türk Yazmacılık Sanatı
Türkan BİLGİN İstanbul Milli Saraylarda Yazma Koleksiyonları Yüksek Lisans Tezi

C. E. Arseven, Türk Sana tı, Cem Yayınevi, İstanbul,. 1973 H. Ö. Ba rışta, "Kasta monu'da Yazmacılık", Erdem Dergisi, 4(10), Ankara, 1988 H. Ö. Ba rışta, ‘’Türk El Sanatları’’, T.C.Kültür Bakanlığı, Ankara. 1998 H. Cinlio ğlu, "Tokat'ta Halk Sanatları ve Yazmacılık", Türk Folklor Ara ş tırmala rı Dergisi, S.71, 1955 T. Duran, "Anadolu'da Dünden Bugüne Tekstilde El Baskıcılığı", (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marma ra Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. 1998 N. Gökaydın, ‘’Kuma ş Desenlemede Yaratıcı Çalışmalar’’, Gazi Üniversitesi Yayını N:26,Gazi Üniversitesi E ğitim Fakültesi Yayını N:213, 1990 N. Görgünay - M.Muhtar, "Ela zığ'da Çit Basma ve Çitçilik", 1. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, 212-233, İzmir. 1984 R.Kaya, ‘’Türk Yazmacılık Sanatı’’, T. İş Bankası Kültür Yayınları N:140, Sanat Dizisi:15. 1988 N.Kayaba şı- F. S ö yle m z o ğlu, "Bartın'da Yazmacılık Sanatı", Erdem Dergisi, Halı Özel Sayısı II, 10(29), Ankara. 1999 N. Öz, "Türk Yazma cılık Sanatı ve Son Dönem İstanbul Yazmaları" (Yayınlanmamı_ Yüksek Lisans Tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü. , 2006 N. Tan, "Kastamonu İl Halk Kütüphanesindeki Çok Önemli Bir Yazm a", Milli Folklor Dergisi, 19(76), 2007 S. Tansu ğ, "Kandilli Yazmaları", Antik Dekor Dergisi, (34): 147. 1996 K.Türker, " A ğaç Baskı Tokat Yazmaları", T.İş Bankası Kül tür Yayınları, Sanat Dizisi: 47. 1996

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İstanbul Bölgesi Yazmalarını Tanır
2 Mum Batik (rezerve baskı) Yazmalarını Tanır(İstanbul Malatya)
3 Yazmaların Yüzey Planlarını Boyutlarını Kalite Renk ve Motiflerini Tanır
4 Mum Batik (rezerve baskı) Yazma Tekniklerini Öğrenir
5 Tasarım Yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Performans Görevi (Atölye) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 7 4 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Performans Görevi (Atölye) 1 3 3
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 8 4 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 8 5 40
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Performans Görevi (Atölye) 1 3 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5