Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kilim Dokuma Teknikleri | HKE 203 | 3 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim Erdek |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Halı Kilim tasarımı ve dokuması yapabilmek için temelinde tekniğin bilinmesi gereklidir. Dokumada kullanılan malzemelerin tanıtılması öğrencilere yaptırılan bu uygulamalarla daha uygulanabilir tasarım yapmaları amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Kilim dokuma teknikleri öğretilir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kilim kavramlarının değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Kilim sanatının tarihsel gelişimini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Dokumada kullanılan malzeme ve Tezgâhları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Kilim dokumasının teknik olarak uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yöresel kilimleri tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Dokuma alanında araştırma yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanımı, kapsamı, teknik ve tarihçesi. | |
2 | Kilim dokumada kullanılan malzemeler. | |
3 | Yardımcı araç ve gereçler. | |
4 | Tezgâhlar ve özellikleri. | |
5 | Çözgü çözülmesi | |
6 | Çözgü işlemlerinin yapılması. | |
7 | Yöresel kilimlerin özellikleri | |
8 | Mut, Eşme, Sivas | |
9 | Dokumaya başlangıç | |
10 | Çiti örgüsü ve dokuma | |
11 | Dokumaya devam edilmesi | |
12 | 40*60cm dokuma. | |
13 | Yöresel araştırmalar ve değerlendirilmeleri. | |
14 | Uygulamaların teslim ve değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erbek G., Anadolu Kilimleri (2 Cilt), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, DÖSİM, Ankara, 1995, Türkiye. Harris J.5000Years of Textiles,British Museum Press.,London,1993, England. Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000 Ölçer, N. Türk ve İslâm Eserleri Müzesi Kilimleri. Eren Yayınları İstanbul.1998 Acar, B. Kilim-Cicim, Zili-Sumak, Türk Düz Dokuma Yaygıları. Eren Yayınları, ., İstanbul 1982 Tekçe, E. F.Pazırık, Altaylardan Bir Halının Öyküsü. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993. CATHRYN, M. COOTNER; KILIMS DANATOLIE, Halı Publications, Londres, 1991. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kilim kavramlarının değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
2 | Kilim sanatının tarihsel gelişimini bilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
3 | Dokumada kullanılan malzeme ve Tezgâhları bilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
4 | Kilim dokumasının teknik olarak uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
5 | Yöresel kilimleri tanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
6 | Dokuma alanında araştırma yapar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |