Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Tasarım-II (Tekstil Bezeme Sanatı) HKE 426 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MİNE TAYLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tekstil sanatında uygulanan yüzeylerin tasarım prensipleri doğrultusunda incelenmesi. Ayrıca tekstil objesinde kullanılan süsleme öğelerinin boyutları, desende-zeminde kullanılan malzeme seçiminin önemi ve hangi formda süsleme öğesiyle çalışılabileceğinin tasarım prensiplerine göre yorumlanması.

Dersin İçeriği

Türkiye ve dünyada sergilenen serbest tekstillerin araştırılması. Türk Tekstil Sanatında kullanılan süsleme öğelerinin araştırılıp incelenmesi ve tasarım prensipleri doğrultusunda öğrencinin serbest tasarımları oluşturma yeteneğini kazandırmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tekstil tasarım prensiplerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Zemin- Şekil ilişkisi kurar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Tasarımında kullanacağı renk, oran, biçim, malzeme vb. seçimlerini belirler ve uygulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Tekstil yüzeyinde kullanacağı süsleme öğelerini çoğaltarak çeşitler ve farklı serbest tasarımlar yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
5 Malzeme tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tekstil Tasarım Prensipleri hakkında genel bilgi.
2 Tekstil Tasarım Prensipleri hakkında genel bilgi.
3 Türkiye´deki ve Dünyadaki çağdaş tekstiller üzerinde tasarım prensiplerinin etüdü
4 Türkiye´deki ve Dünyadaki çağdaş tekstiller üzerinde tasarım prensiplerinin etüdü
5 Türkiye´deki ve Dünyadaki çağdaş tekstiller üzerinde tasarım prensiplerinin etüdü
6 Tekstil Tasarım Prensiplerinin tekstil bezeme sanatında uygulanış yöntemlerinin incelenmesi ve örneklerle analizi
7 Tekstil Tasarım Prensiplerinin tekstil bezeme sanatında uygulanış yöntemlerinin incelenmesi ve örneklerle analizi
8 vize
9 Serbest tasarım proje konusunun seçimi.
10 Seçilen Serbest Tasarımın yapısal özelliklerinin araştırılması tekniklerin sıralanması ve malzeme ile oluşturulan zemin-birim ilişkisinin tartışılarak incelenmesi.
11 Belirlenen temaya yönelik tasarım prensipleri doğrultusunda eskiz çalışması
12 Belirlenen temaya yönelik tasarım prensipleri doğrultusunda eskiz çalışması
13 Yapılan eskizlerin sunumu ve eleştirisi
14 Tüm çalışmaların dosya şeklinde sunumu ve eleştirilerek incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Konuya yönelik yazılı ve görsel tüm kaynaklar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar.
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Tekstil tasarım prensiplerini öğrenir
2 Zemin- Şekil ilişkisi kurar
3 Tasarımında kullanacağı renk, oran, biçim, malzeme vb. seçimlerini belirler ve uygulayabilir.
4 Tekstil yüzeyinde kullanacağı süsleme öğelerini çoğaltarak çeşitler ve farklı serbest tasarımlar yapabilir.
5 Malzeme tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5