Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Tasarım-I (Osmanlı Saray Dokumaları ) HKE 427 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Osmanlı Saraylarında Mekanlarda Kullanılmak Üzere Dokunmuş Kumaşların Genel Olarak Önce Basit Ve Sonrasında Kompleks Yapıları, Desen Ve Kompozisyon Özellikleri İncelenip, Sentez Ve Analiz Yapabilme Özelliği Kazandırılması

Dersin İçeriği

Farklı dokuların ve özelliklerin somut olarak incelenmesi ve analiz yöntemleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Saray kumaşlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Saray kumaşlarının görsel analizini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
3 Tasarım özelliklerini saptar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Dokuma yapılarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
5 Malzeme tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mekan için üretilmiş tekstillerin tanımı ve incelenmesi.
2 Tarihi iç mekân tekstili tanımı ve saray mefruşatının tartışılarak incelenmesi.
3 Öğrencinin üzerinde çalışacağı mekanların tespiti ve tarihi kumaşların araştırılması
4 Öğrencinin üzerinde çalışacağı mekanların tespiti ve tarihi kumaşların araştırılması
5 Karar verilen örneklerin kompozisyon açısından irdelenmesi
6 Karar verilen örneklerin kompozisyon açısından irdelenmesi
7 Tüm çalışmaların dosya şeklinde sunumu ve eleştiriler
8 vize
9 Öğrencinin üzerinde çalışacağı tarihi kumaşların malzeme yönünden araştırılması
10 Öğrencinin üzerinde çalışacağı tarihi kumaşların malzeme yönünden araştırılması
11 Genel olarak farklı yapılardaki tarihi kumaşların teknik açıdan çözümlenmesi ve tartışılması
12 Seçilen mekanlardaki farklı yapılardaki tarihi kumaşların teknik açıdan çözümlenmesi ve tartışılması
13 Karakteristik özellikleri ile farklı yapılardaki tarihi kumaşların sınıflandırılması, teknik açıdan çözümlenmesi
14 İncelenmiş konuların PP sunumu ve tartışma.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Atlaslar Atlası;Hülya Tezcan, Silks For The Sultans; Ahmet Ertug, Patricia Baker, Hülya Tezcan, Jennifer Wearden, Kumaş Yapı Bilgisi; Burhan Bahriyeli, Bahattin Şeber, Dokuma Tekniği I-II; Zahide İmer, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları; Altuğ Acuner, Döşemelik;Hülya Tezcan Fashion And Orientalism:Adam Geczy,Tekstil Tarihi;Emre Dölen, Textile Design And Color; Willam Watson And Z.J.Grosicki, Advancad Textile Design; Willam Watson And Z.J.Grosicki,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Saray kumaşlarını tanır.
2 Saray kumaşlarının görsel analizini yapar.
3 Tasarım özelliklerini saptar.
4 Dokuma yapılarını yorumlar
5 Malzeme tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 30
1. Performans Görevi (Atölye) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 2 2
Proje / Tasarım 1 6 6
Performans Görevi (Atölye) 1 6 6
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5