Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Serbest Tasarım-I (Saray Halıları) | HKE 425 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Klasik dönem saray halılarının tanıması, motif, desen, kompozisyon ve teknik özelliklerinin kavranması, tasarımlarının yapılması ve yeni tasarımların oluşturulmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği | Saray halıları hakkında bilgilendirme, motif ve desenlerin tanıtılması, konu ile ilgili görsel ve teorik kaynakların verilmesi, tasarım ve yorumların yapılabilmesine yönelik çalışmaları içerir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sanat - tasarım kavramlarını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Klasik dönem halılarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
3 | Saray halılarının motif v kompozisyon özelliklerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Saray halılarının motif v kompozisyon özelliklerini uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
5 | Saray halıları ile ilgili tasarımlar yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, | |
6 | Saray halıları hakkında konu hazırlar, araştırma yapar, sunum ve sergi çalışmalarında bulunur. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, | |
7 | Tasarımlarını Türk kültürünü tanıtmak amaçlı ulusal ve uluslararası disiplinlerde sunarak tanıtır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Saray halılarının tarihsel sürecinin anlatımı ve incelenmesi. | |
2 | Saray halılarında ilk örneklerin görsel sunumu. | |
3 | Tebriz, Mısır ve Kahire halı örneklerinin incelenip araştırılması. | |
4 | Memluk dönemi halı örnekleri. | |
5 | Naturalist üslupta halılardan örnekler ve yüzey planlarının hazırlanması. | |
6 | Natüralist kompozisyonlu hlaıların motif, desen ve teknik özellikleri. | |
7 | Belirlenen halıların kompozisyon çizimleri. | |
8 | Kompozisyonların renklendirilmesi. | |
9 | Vize. | |
10 | Bitirme projesine yönelik tasarımların hazırlanması. | |
11 | Saray halılarında birim motif tekrarlı tasarımların oluşturulması. | |
12 | Serbest halı tasarımlarının çalışılması. | |
13 | Bitkisel desenli halılarda özgün tasarım çalışmaları ve yorumlamalar. | |
14 | Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ali ÖZEL, “Halıcının El Kitabı”, Ankara, 1986., Ayşe FAZLIOĞLU, (yayına hazırlayan) Düğümün Son Halkası; “Osmanlı Sarayı Halıları”, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı Yayınları No: 38, Mas. Matbaacılık A.Ş, İstanbul, 2006., Bekir DENİZ, “Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları”, AKM Yayınları, Ankara 2000., Beyhan KARAMAĞARALI, Türk Soylu Halkların Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı yayınları, Kayseri 1996 S.175-185., Çiçek Derman - İnci Birol, “Türk Tezyini Sanatlarında Motifler”, 4. Baskı, İstanbul, 2004., Deniz DEMİRARSLAN, “Türk Dünyası Kültür ve Sanat Sempozyumu Bildiriler Kitabı”, S.D.Ü-Isparta, 07-15 Nisan 2000., Dilek TÜM, “Beylerbeyi Sarayı Perdelik Kumaşların Desen ve Motif Özellikleri”, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 1998., Fahrettin Kayıpmaz, “Geleneksel El Halılarımızda Kimlik Arayışları”, Kültür ve Sanat Dergisi, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1996., Hakan Çiloğlu, “Antik Dekor (Antika Dekorasyon ve Sanat Dergisi)”, Sayı:59, 2000., Hamdi ÜNAL, “Hereke Halılarında Desen, Renk ve Kompozisyon Özellikleri”, Ev Tekstili Dergisi, Sayı.17, İstanbul, 1998., http://www.herekeli.com/hereke, 20 Şubat 2007., Mehmet Kenan KAYA - Yaşar YILMAZ - Sara BOYNAK - Vahide GEZGÖR, “Milli Saraylar Koleksiyonunda Hereke Dokumaları ve Halıları”, İstanbul, 1999., Oktay ASLANAPA, “Türk Halı Sanatı”, Binbirdirek Basımevi, 1972., Oktay ASLANAPA “Halı Sanatının Bin Yılı”, İstanbul, 2005., Önder KÜÇÜKERMAN , “Anadolu’nun Geleneksel Halı ve Dokuma Sanatı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sanat - tasarım kavramlarını bilir. | ||||||||||||
2 | Klasik dönem halılarını tanır. | ||||||||||||
3 | Saray halılarının motif v kompozisyon özelliklerini öğrenir. | ||||||||||||
4 | Saray halılarının motif v kompozisyon özelliklerini uygular. | ||||||||||||
5 | Saray halıları ile ilgili tasarımlar yapar. | ||||||||||||
6 | Saray halıları hakkında konu hazırlar, araştırma yapar, sunum ve sergi çalışmalarında bulunur. | ||||||||||||
7 | Tasarımlarını Türk kültürünü tanıtmak amaçlı ulusal ve uluslararası disiplinlerde sunarak tanıtır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |