Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dokumada Motif ve Sembol III | HKE 443 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. MİNE TAYLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk halı ve diğer dokumalarında görülen motiflerin bilinmesi ve bunların yeni tasarımlarda uygulanması. |
Dersin İçeriği | Türk el dokumalarında görülen motifler ve sembolleri bilir ve bu motiflerin kökenlerine yönelik araştırmalarda bulunarak ikonografik çalışmalar yapar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Motif kavramını bilir ve anlatır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Sembol kavramını bilir anlatır. | Anlatım, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Gösterge bilim ve tarihsel gelişimini bilir ve anlatır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Gösterge, gösteren ve gösterilen ilişkisini bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Göstergebilim, sembolizm ve motif ikonografisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türk dokumalarında kullanılan sembol ve motifleri tanır. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk dokumalarında motif ve sembol kavramına giriş. | |
2 | Motif, sembol ve ikonografi kavramlarının etimolojik olarak incelenmesi. | |
3 | Türk dokumalarında kullanılan motifler. | |
4 | Koçboynuzu motifi kökeni ve eskiz çizimi. | |
5 | Elibelinde motifi kökeni, kullanıldığı dokumalar ve eskiz çizimleri. | |
6 | Koçboynuzu ve elibelinde motifi kullanarak yüzey tasarımı oluşturmak. | |
7 | Eskizlerin onaylanması. | |
8 | Eskizlerin elde veya dijital ortamda renklendirilmesi. | |
9 | Bereket motifinin kökeni, kullanıldığı dokumalar ve eskiz çizimleri. | |
10 | Bereket motifi kullanarak yüzey tasarımı oluşturmak. | |
11 | Eskizlerin onaylanması. | |
12 | Eskizlerin renklendirilmesi. | |
13 | Bukağı motifi kökeni, kullanıldığı dokumalar ve eskiz çizimleri. | |
14 | Eskizlerin onaylanması ve renklendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ERBEK G., Anadolu Kilimleri (2 Cilt), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, DÖSİM, Ankara, 1995, Türkiye. Harris J.5000Years Tekstil, British Museum Press., Londra, 1993, İngiltere. Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000 Ölçer, N. Türk ve İslam Eserleri Müzesi Kilimleri. Eren Yayınları İstanbul.1998 Acar, B., Kilim-Cicim, Zili-Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları. Eren Yayınları,., İstanbul 1982 Tekçe, EFPazırık, Altaylardan Bir Halının Öyküsü. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Motif kavramını bilir ve anlatır. | ||||||||||||
2 | Sembol kavramını bilir anlatır. | ||||||||||||
3 | Gösterge bilim ve tarihsel gelişimini bilir ve anlatır. | ||||||||||||
4 | Gösterge, gösteren ve gösterilen ilişkisini bilir. | ||||||||||||
5 | Göstergebilim, sembolizm ve motif ikonografisi hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
6 | Türk dokumalarında kullanılan sembol ve motifleri tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |