Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Boyama II | HKE 306 | 6 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dokumada kullanılan elyafların doğal yöntemlerle boyanmasının bilinmesi. |
Dersin İçeriği | Dokumada kullanılan doğal elyaflara ve dokunmuş kumaşlara doğal boya uygulamaları yapılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal boyamacılığın tarihsel sürecini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Boyama yöntemlerini bilir ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Doğal boyamada kullanılan tanım ve terimleri bilir ve aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Mordan ve mordanlama çeşitlerini bilir ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yün boyamayı bilir ve uygular. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Pamuk boyamayı bilir ve uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Ülkemizde doğal boyamanın yapıldığı yöreleri bilir ve anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yün elyafının mordanlanması. | |
2 | İpek elyafının mordanlanması. | |
3 | Pamuk elyafının mordanlanması. | |
4 | Yün, ipek ve pamuk elyafı ve ipleri ile boyamaya uygulamaları. | |
5 | Doğal boyamacılıkta kullanılan doğal boyarmadde kaynakları. | |
6 | Kırmızı renk veren boyarmaddeler. Kökboya, koşinil, Kermes. | |
7 | Sarı renk boyamada kullanılan doğal boyarmaddeler: Papatya, Muhabbet çiçeği, cehri | |
8 | Sığır kuyruğu, sütleğen, civanperçemi, ile uygulamalar. | |
9 | VİZE | |
10 | MAVİ RENK BOYAMA VE İNDİGONUN ÖZELLİKLERİ | |
11 | MOR RENK BOYANMASI | |
12 | YEŞİL RENK BOYAMA. | |
13 | KAHVERENGİ RENK ELDE EDİLMESİ. | |
14 | SİYAH RENK ELDE EDİLMESİ. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DÖLEN,Emre; TEKSTİL TARİHİ, Marmara Üniversitesi teknik Eğitim Fakültesi yayınları,İstanbul 1992. Anonymous,. Bitkilerden Elde Edilen Boyalarla Yun Liflerinin Boyanmasi. T.C. San. ve Tic. Bakanlıgi. Kuc. Sanl. San. Bolg.ve Sit. Gen. Müd. Yayinlari. Ankara. 1991. Dean, JThe Craft of Natural Dyeing. Search Press Ltd. England.2003 Kaya, F., Yazıcıoğlu, Y., 1992. Lif Teknolojisi. Ankara. Dokuma Teknolojisi Semineri Notları, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. Yün İplik Teknolojisi, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. |
Ders Kaynakları | DÖLEN,Emre; TEKSTİL TARİHİ, Marmara Üniversitesi teknik Eğitim Fakültesi yayınları,İstanbul 1992. Anonymous,. Bitkilerden Elde Edilen Boyalarla Yun Liflerinin Boyanmasi. T.C. San. ve Tic. Bakanlıgi. Kuc. Sanl. San. Bolg.ve Sit. Gen. Müd. Yayinlari. Ankara. 1991. Dean, JThe Craft of Natural Dyeing. Search Press Ltd. England.2003 Kaya, F., Yazıcıoğlu, Y., 1992. Lif Teknolojisi. Ankara. Dokuma Teknolojisi Semineri Notları, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. Yün İplik Teknolojisi, SAGEM TÜBİTAK-MAM ARŞ. GEL. MERKEZİ., Türkiye. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğal boyamacılığın tarihsel sürecini tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
2 | Boyama yöntemlerini bilir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
3 | Doğal boyamada kullanılan tanım ve terimleri bilir ve aktarır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
4 | Mordan ve mordanlama çeşitlerini bilir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
5 | Yün boyamayı bilir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
6 | Pamuk boyamayı bilir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
7 | Ülkemizde doğal boyamanın yapıldığı yöreleri bilir ve anlatır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |