Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yangın ve Acil Durum Süreç Yönetimi TYG 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE SENCER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yangın ve acil duruma yönelik süreç ve aktivitelerin sistematik bir bakış açısı ile değerlendirilerek daha etkin ve verimli bir yönetim sürecini geliştirmek hedeflenmektedir. Sistem tasarımı ile birlikte, sistemlerin modellenmesi, çözümlenmesi ve analizi sürecinin performansının ölçülerek değerlendirilmesi amaçlar arasında yer almaktadır. Bu ders ile öğrenciler iş süreci analizini farklı teknikler ile birlikte gerçekleştirerek sistem ihtiyaçlarını belirleyebilecek ve iş fonksiyonlarını ve iş süreçlerini tanımlayabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Süreç tanım ve özellikleri, süreç yönetim aşamaları, süreç yönetimi ve toplam kalite yönetimi, süreç iyileştirme döngüsü ve kullanılan teknikler ile süreç performans ölçüm teknikleri yer almaktadır. Yangın süreç yönetimi ve itfaiye birimine ilişkin süreç yönetim örneği yer almaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney ve Laboratuvar,
2 Gezi / Gözlem,
3 Deney ve Laboratuvar,
4 Anlatım,
5 Gözlem,
6 Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Süreç Tanım, Özellikleri ve Hiyerarşisi
2 Süreç Etkililiği ve Verimliliği
3 Süreç Yönetim Adımları ve Süreç Yönetim Aşamaları
4 Süreçlerde Verilerle Yönetim ve Kalite Kavramı
5 Süreç Yönetimi ve Toplam Kalite Yönetimi
6 Süreç İyileştirme Döngüsü ve Aşamaları
7 Süreç İyileştirmede Kullanılan Teknikler
8 Süreç Yönetimi Teknikleri
9 Performans Ölçümü
10 Süreç Performansı Ölçüm Aşamaları
11 İstatistiksel Süreç Kontrol Yöntemleri
12 Süreç Haritasının Hazırlanması
13 İtfaiye Birimi Yönetimine İlişkin Süreç Yönetimi
14 Yangın Süreç Yönetimine İlişkin Süreç Yönetimi Uygulaması
Kaynaklar
Ders Notu

1.      Seppanen, M. S., Kumar, S., Chandra, C., Process Analysis and Improvement: Tools and Techniques, McGraw-Hill, 2005. ISBN: 0072857129   

2.       Havey, M., Essential Business Process Modeling, O'Reilly Media, 2005

Harmon, P., Business Process Change, Second Edition: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma 

Ders Kaynakları

Persse, J. R., Process Improvement Essentials: CMMI, Six SIGMA, and ISO 9001, O'Reilly Media, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Disiplinler arası bilgileri kullanarak yangın güvenliği hakkında etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır. X
7 Yangın kavramının teorisini öğrenerek uygulamada ve standartlarda hangi yöntemlerin kullanıldığını kavrar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1
2
3
4
5
6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 25 25
Proje / Tasarım 1 25 25
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6