Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Risk Etmenleri | TYG 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı; -İşyeri, ofis, ev vb. gibi ortamlarda sağlığa zararlı kimyasal risk etmenleri hakkında temel bilgi kazandırmak, |
Dersin İçeriği | •Yaşam ortamlarında sağlığı olumsuz etkileyen kimyasal risk etmenlerini tanımlar •Kimyasal risk etmenlerinin ortam ve kişiye yönelik ölçüm metotlarını sıralar. •Ulusal ve uluslararası standartlarda izin verilen değerleri tanımlar, •Ülkemizde ve dünyada kimyasal risk etmenlerine maruziyetin olduğu yangınları karşılaştırır. •Kimyasal risk etmenlerinin kontrolü ve yangın güvenliği uzmanının görevlerinin açıklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Seminer | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
2 | Kısa Sınav | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Kimyasal Risk Etmenleri, Kimyasal madde ve tehlikeleri | |
3 | Tehlikeli kimyasallar ve zararları | |
4 | Tehlikeli kimyasal Maddelerin İnsan ve Çevreye Etkileri | |
5 | Gaz ve Dumanın Akut ve Kronik Etkileri | |
6 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formları (MSDS) | |
7 | MSDS formlarının içeriği ve anlamları | |
8 | Yangın Tehlikesi Sınıflandırma Metotları | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Bazı Kullanım Koşullarında Reaktif olabilen Patlayıcı Maddeler | |
11 | Bazı kimyasallarla ilgili bilinmesi gereken önemli hususlar | |
12 | Kolay, Çok Kolay Alevlenir Maddeler | |
13 | Kolay, Çok Kolay Alevlenir, Korozif, Toksik, Oksitleyici Maddelerin ve Gazların Depolanması | |
14 | Buhar Basıncı, Parlama Noktası, LEL, UEL değerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | •Kimyasalların Üretimi, Taşınması, Depolanması ve Kontrolü •Kimyasalların isimlendirilmesi, etiketlenmesi ve sınıflandırılması •Kanserojen, Mutojen ve Toksik Maddeler •Parlayıcı, Patlayıcı tehlikeli ve zararlı kimyasal maddeler, •Malzeme Güvenlik Bilgi Formları (MSDS) •Patlamadan korunma dökümanı ve patlayıcı ortamlarda kullanılacak makine ve taçhizat •Asbest ve diğer lifli kimyasal maddeler •Kimyasalların üretiminde süreç kontrolü •İlgili mevzuat |
Ders Kaynakları | 1- Kimyasal Risk Etmenleri, H. Cihangir Tuğsavul, Akademik Kitaplar, İstanbul, 2011. 2- Chemical Risk Analysis-A Practical Handbook, Bernard Martel, pages1-528 Butterworth-Heinemann, 6 July 2004, ISBN-10:1903996651. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Disiplinler arası bilgileri kullanarak yangın güvenliği hakkında etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Yangın kavramının teorisini öğrenerek uygulamada ve standartlarda hangi yöntemlerin kullanıldığını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Seminer | 5 | 5 | |||||
2 | Kısa Sınav | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |