Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgüt ve Bürokrasi Kuramları | SBK 501 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSA EKEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk KÖKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal bir fenomen olarak bürokrasi, farklı sektör ve kurumlarda görülebilir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama boyutlarıyla birlikte incelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz ederek örgüt ve bürokrasiye ilişkin farklı bakış açılarını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bürokrasinin tanımı, niteliği, örgüt ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi ve toplumsal-siyasi rolü, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi, yeni yönetim yaklaşımları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bürokrasi olgusuna teorik ve pratik açılardan yaklaşarak farklı görüşleri değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülke bürokrasilerinin temel özelliklerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bürokrasinin hesap verebilirlik, saydamlık, yönetişim ve etkinlik değerleri bakımından sonuçlarını inceler. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimi ve sorunlarını analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokrasinin tanımlanması ve işlevleri | |
2 | Bürokrasinin doğuşu: Modern öncesi dönem | |
3 | Modern bürokrasinin inşası: Kıta Avrupası geleneği | |
4 | Modern Bürokrasinin Gelişimi: ABD | |
5 | Liberal düşüncede bürokrasi | |
6 | Marksist düşüncede bürokrasi | |
7 | Faşist düşüncede bürokrasi | |
8 | Elitizm ve oligarşi | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kamu tercihi kuramı | |
11 | Max Weber'in Bürokrasi Düşüncesi | |
12 | Yeni kamu işletmeciliği ve yönetişim | |
13 | Hesapverme sorumluluğu ve etik | |
14 | Dijital çağda bürokrasi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Öztaş, N. (2019), Bürokrasi, Ankara: Nobel Yayınları. Eryılmaz, Bilal (2010), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Bürokrasi olgusuna teorik ve pratik açılardan yaklaşarak farklı görüşleri değerlendirir. |
2 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimine ilişkin tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi arka planını bilir. |
3 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülke bürokrasilerinin temel özelliklerini analiz eder. |
4 | Bürokrasinin hesap verebilirlik, saydamlık, yönetişim ve etkinlik değerleri bakımından sonuçlarını inceler. |
5 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimi ve sorunlarını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 20 |
4. Ödev | 20 |
5. Ödev | 20 |
6. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 6 | 5 | 30 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |