Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Bilim Tarihi SNE 425 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ebru UZUNKOL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkiyede bilimin geldiği noktanın hangi süreçlerden geçtiğini, bilimin tüm insanlığın ortak çaba ve gayretlerinin bir ürünü olduğu hususlarını kavratmak.
Dersin İçeriği Türk Milletinin tarih sahnesine çıkışından günümüze kadar gelen süreçte ortaya koyduğu bilimsel değerler, icat ve keşifler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiyede Bilim tarihinin hangi süreçlerden geçtiğini öğrenir. Anlatım,
2 Türkler tarafından yapılan icat ve keşifleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur. Beyin Fırtınası,
4 Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım,
5 Bilimsel değerleri ifade eder. Beyin Fırtınası,
6 Türkiyede bilimin geldiği noktayı değerlendirir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan Ekosistem-Bilgi ilişkilerinin çeşitli boyutları.
2 Türk kozmogonisinin ana hatları
3 İlk uygarlık döneminde Türkler´in yeri ve konumu
4 Hun İmparatorluğuda sosyal hayatın çeşitli boyutları
5 Göktürk ve Uygur devletlerinden 10.yüzyıla kadar bilim ve sanat faaliyetleri
6 İslam Medeniyetine giriş:İslam ve Türkler
7 Horasan Bilim çevresi, İslam Ortaçağı
8 Selçuklularda Bilim Faaliyetleri
9 Arasınav
10 Osmanlı İmparatorluğu ve Bilim (Kuruluş ve Yükselme dönemi)
11 Osmanlıda gerileme dönemi ve Avrupanın yükselişi
12 Türkiye Cumhuriyetindeki bilimsel faaliyetler
13 Atatürk, Bilim ve Eğitim projeleri; Türkiye - Batı etkileşimi
14 Bugünkü durum ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Dersler, özel hazırlanmış ders notları çerçevesinde yürütülecek. Konu hakkındaki kaynaklar [50 kaynak] öğrenciye liste halinde verilecektir.
Ders Kaynakları Türk Bilim Tarihi Kurulu Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir.
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türkiyede Bilim tarihinin hangi süreçlerden geçtiğini öğrenir.
2 Türkler tarafından yapılan icat ve keşifleri bilir.
3 Yaratıcı ve eleştirel düşünceye sahip olur.
4 Ulusların hangi düzeyde bilime katkı sağladıkları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Bilimsel değerleri ifade eder.
6 Türkiyede bilimin geldiği noktayı değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,84
Dersin AKTS Kredisi 5