Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | SBE 105 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Asena AYVAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji biliminin yapı ve yöntemlerini kavratmak; sosyal değişimi ve içinde bulunduğu toplumun yapısını tanıtmak ve öğrenciye sosyolojik bir perspektif kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin tanımı, konusu, kapsamı, sosyolojide temel kavramlar, çalışma alanları, Dünyada ve Türkiye’de sosyolojinin tarihsel gelişimi, Türkiyede ve dünyada önemli sosyologlar, sosyolojinin diğer bilimler ile ilişkisi; sosyal gruplar ve özellikleri, sosyolojide yöntem, birey toplum ilişkisi ve toplumun bireye etkisi, sosyolojik açıdan eğitim, eğitim toplum birey ilişkisi, toplumsal bir kurum olarak okul, öğretmen ve öğrencinin sosyolojik açıdan rol ve sorumlulukları, eğitimde fırsat eşitliği, sosyal hareketlilik, statü, sınıf ve tabakalaşma, kültür toplum ve medeniyet ilişkisi, güncel sosyolojik çalışma örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin ortaya çıkışına sebep olan çeşitli etmenleri ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel sosyolojik kavramların bilimsel içeriklerine göre düşünme mekanizmalarını değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Türkiye’deki sosyolojik çalışmaların boyutlarını fark eder. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sosyal yapı ve değişme kavramlarını sosyolojik perspektif ile açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Sosyal değişmenin mekanizmasını ve onu hazırlayan faktörleri sıralar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | İçinde yaşadığı toplumun yapısını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, | |
7 | Sosyal bilimler içinde sosyolojinin metodolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin doğuşunu hazırlayan temel sebepler | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
2 | Sosyolojinin doğuşundan önce Avrupa’daki genel sosyal yapı. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
3 | Sosyolojinin doğuşuna ait temel düşünceler | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
4 | Sosyolojinin alt dalları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
5 | Sosyolojinin temel kavramları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
6 | Sosyolojik bir olgunun analizi | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
7 | Sosyolojide temel yaklaşımlar | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
8 | Ara sınav | |
9 | Kurumlar sosyolojisi ve öğeleri | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
10 | Türkiye’deki sosyoloji çalışmaları ve Türk sosyologları | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
11 | Sosyolojide sosyal yapı-sosyal değişme | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
12 | Sosyal değişme,gelişme ve kültür | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
13 | Sosyoloji – eğitim İlişkileri | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | [1]Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | ||||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | ||||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | ||||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | ||||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | ||||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | ||||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | ||||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | ||||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyolojinin ortaya çıkışına sebep olan çeşitli etmenleri ayırt eder. | |||||||||||||||
2 | Temel sosyolojik kavramların bilimsel içeriklerine göre düşünme mekanizmalarını değerlendirir. | |||||||||||||||
3 | Türkiye’deki sosyolojik çalışmaların boyutlarını fark eder. | |||||||||||||||
4 | Sosyal yapı ve değişme kavramlarını sosyolojik perspektif ile açıklar. | |||||||||||||||
5 | Sosyal değişmenin mekanizmasını ve onu hazırlayan faktörleri sıralar. | |||||||||||||||
6 | İçinde yaşadığı toplumun yapısını analiz eder. | |||||||||||||||
7 | Sosyal bilimler içinde sosyolojinin metodolojisini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |