Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gk Seç: Türkiye İdari Coğrafyası OOE 441 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türkiye'nin idari coğrafya özellklerini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

İdari coğrafya ile ilgili temel kavramlar. İdari coğrafya açısından yerleşmelerin genel özellikleri. Türkiye'de illerin idari coğrafya özellikleri. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İdari coğrafya ile ilgili temel kavramları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 İdari coğrafya açısından yerleşmelerin genel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Türkiye'deki yerleşmelerin idari bölünüş içindeki fonksiyonlarını genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özelliklerini genel olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Türkiye'deki illeri ve il trafik kodlarını harita üzerinde belirtir. Deney ve Laboratuvar,
6 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdari coğrafya ile ilgili kavramlar
2 İdari coğrafya ile ilgili kavramlar
3 İdari coğrafya açısından yerleşmeler. Yerleşmelerin şekil ve doku özellikleri
4 Türkiye'deki yerleşmelerin sınıflandırılması: Kır yerleşmeleri
5 Kent yerleşmeleri
6 Türkiye'deki yerleşmelerin idari bölünüş içindeki fonksiyonları. Mahalleler, köyler, beldeler, ilçeler, iller
7 Ara sınav
8 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
9 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
10 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
11 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
12 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
13 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
14 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özellikleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Özçağlar, A. (2011). İdari Coğrafya, Ümit Ofset Matbaacılık, Ankara.

*Özçağlar, A. (1996). Türkiye'nin İdari Coğrafyası Bakımından Köy, Bucak, İlçe, İl ve Belde Kavramları Üzerine Düşünceler. A.Ü.D.T.C.F. Coğrafya Araştırmaları Dergisi, Sayı: 12, 7-24, Ankara.

* Özçağlar A. (1997). 1995 Yılında Türkiye'deki Belediye Örgütlü Yerleşmelerin Coğrafi Dağılışı. Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, Sayı: 6, 243-272, Ankara.

*https://www.e-icisleri.gov.tr/Anasayfa/MulkiIdariBolumleri.aspx

*Hayır Kanat, M.(Editör) (2016). Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. Nobel Yayıncılık, Ankara.

*Şahin, C. ve Doğanay, H. (2003). Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.  

*Atalay, İ.ve Mortan, K. (2007). Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl. 4. bs., İnkılap Kitabevi, İstanbul.

*Özey, R. (2010). Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. 2.bs.,  Aktif Yayınevi,  İstanbul.

*Yazıcı, H. ve Koca, M.K. (Editörler) (2007). Türkiye Coğrafyası Ve Jeopolitiği.  PEGEM A Yayınları, Ankara.

*Tümertekin, E. (1973). Türkiye’de Şehirleşme ve Şehirsel Fonksiyonlar = Urbanization And Urban Functions İn Turkey. İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1840. Coğrafya Enstitüsü Yayınları; 72, İstanbul.

*Tunçdilek, N. (1967). Türkiye İskan Coğrafyası: Kır İskanı (Köy-Altı İskan Şekilleri). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları ; 1283. Coğrafya Enstitüsü Yayınları no; 49, İstanbul.

*Doğanay, H. (1997). Türkiye Beşeri Coğrafyası.  MEB, Ankara.

*Çoban, A. (Editör) (2017). Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul.

*İl valilikleri, ilçe kaymakamlıkları ve belediyelerin web sayfaları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır.
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular.
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular.
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular.
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır.
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar.
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İdari coğrafya ile ilgili temel kavramları genel olarak açıklar.
2 İdari coğrafya açısından yerleşmelerin genel özelliklerini açıklar.
3 Türkiye'deki yerleşmelerin idari bölünüş içindeki fonksiyonlarını genel olarak açıklar.
4 Türkiye'deki illerin idari coğrafya özelliklerini genel olarak değerlendirir.
5 Türkiye'deki illeri ve il trafik kodlarını harita üzerinde belirtir.
6 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5