Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Yaratıcılık ve Sanat Eğitimi OOE 306 6 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat eğitiminin çocuk gelişimine etkisi, bu dönemde yarının yeniliğe açık, sorgulayan, değerlendiren ve yeniden biçim veren insanını yetiştirmek için yaratıcılık eğitimine ve eğitimde yaratıcı düşünce ve yaklaşımlara yönelik uygun sanat ve yaratıcılık etkinlikleriyle ilgili yarıyıl haftalık ders programı süreçlerinde: derslik, drama salonu, resim ve iş atölyesi, müze, sinema, tiyatro vb. eğitsel ortamlarda teorik; resmi, özel, yerel, ulusal ve uluslararası kurum, kişi, kuruluş ve paydaşlarla alanda uygulama çalışmaları ile kuramsal bilgi ve uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Yaratıcılığın tanımları, unsurları, yaratıcılık-beyin-zeka , yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler, yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenler,yaratıcılığı desteklemede eğitimcinin rolü ve görevi, ebeveyn ve yetişkinlerin rol ve görevleri, erken çocuk dönemine yaratıcılığı destekleyen eğitim program ve ortamları oluşturma, sanatın tanımı,kapsamı, önemi, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, sanat çalışmalarında eğitmenin rolü, sanat çalışmalarını değerlendirmede çocuğa yaklaşım, sanat etkinlikleri için ortam düzenleme, sanat çalışmalarının eğitim programındaki yeri, görsel sanat etkinlikleri (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler), çocuğun sanatsal gelişim evreleri, çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, çocuk ve estetik, okul öncesi dönemde sanat eleştirisi, sanatsal değerlendirme.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar. Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Proje, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar. Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
3 Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar. Örnek Olay, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
4 Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gözlem,
6 Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Yaratıcılık alanları ve ilkeler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Yaratıcılığı desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevi, Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Erken çocuk dönemine yaratıcılığı destekleyen eğitim program ve ortamları oluşturma Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evreleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Sanat çalışmalarında eğitmenin rolü, Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Sanat çalışmalarını değerlendirmede çocuğa yaklaşım, sanat etkinlikleri için ortam düzenleme, Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Sanat çalışmalarının eğitim programındaki yeri, Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinlikleri (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler), Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Çocuk ve estetik, okul öncesi dönemde sanat eleştirisi, sanatsal değerlendirme. Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Yazılı ve elektronik ortamlarda yayınladığım indirilebilir kaynaklar.

Ders Kaynakları

Üstündağ, T. (2015). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara:  Pegem Akademi Yayıncılık.
Aral, N. ve Duman, G. (2015). Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Orhon, G. (2015). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık 

Halmatov, S. (2018). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. 

Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk.  İstanbul: Remzi Kitabevi. 

 Öğrenciler tarafından ulaşılabilir tüm yazılı ve elektronik kaynaklar.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular.
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular.
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır.
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar.
2 Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar.
3 Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar.
4 Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder.
5 Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder.
6 Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder.
7 Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 5