Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alan Seç II: Mukayeseli Türk Dili Tarihi | TRE 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET GEDİZLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkçe öğretmeni adayının Türkçenin tarihi bilgisine sahip olmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Tarihi dönemleri içinde Türkçenin ses, şekil, cümle, metin ve dönem bilgileri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk dilini ilk yazılı metinlerinden günümüze kadar tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk Dilinin tarihi dönemlerini yorumlar ve bu dönemlerde yazılmış eserlerin dil özelliklerini öğrenir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türk Dilinin tarihi dönemlerini dil özellikleri bakımından ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk dilinin farklı dönemlerine ait eserleri yakından tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk dilinin ses özelliklerini tarihi seyrine göre öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkçenin morfolojik özellikleri hakkında genel bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Türkçenin tarihi dönemlerinden hareketle Türkçe kültürü kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Türkçenin mukayeseli tarih bilgisi metodolojisi Türkçeyle diğer dilleri gramer açısından mukayese etme fikrini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Göktürkçe ve Uygurca döneminin genel durumu | |
2 | Göktürkçe, Uygurca yazı ve imla özellikleri | |
3 | Göktürkçe ve Uygurcanın ses ve biçim özellikleri | |
4 | Karahanlıca dönemi eserleri ve önemi | |
5 | Karahanlıcanın yazı ve dil özellikleri | |
6 | Kuzey-Doğu Türkçesini hazırlayan tarihi süreç | |
7 | Harezmce ve Kıpçakça eserler ve dil özellikleri | |
8 | Çağatayca eserler ve dil özellikleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Batı Türkçesinin Doğuşu | |
11 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin genel özellikleri | |
12 | Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserleri ve dil özellikleri | |
13 | Osmanlıcanın dil özellikleri | |
14 | Türkiye Türkçesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Ahmet B. ERCİLASUN, Türk Dili Tarihi, Ankara 2. Ahmet CAFEROĞLU, Türk Dili Tarihi, İstanbul 3. Ali AKAR, Türk Dili Tarihi, İstanbul 4. Mustafa ÖZKAN, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 5. A.von GABAIN, Eski Türkçenin Grameri, Ankara 6. Günay KARAAĞAÇ, Çağatayca El Kitabı, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | X | |||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | X | |||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | ||||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | ||||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | ||||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | X | |||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | X | |||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk dilini ilk yazılı metinlerinden günümüze kadar tanır. | ||||||||||||||||
2 | Türk Dilinin tarihi dönemlerini yorumlar ve bu dönemlerde yazılmış eserlerin dil özelliklerini öğrenir. | ||||||||||||||||
3 | Türk Dilinin tarihi dönemlerini dil özellikleri bakımından ayırt eder. | ||||||||||||||||
4 | Türk dilinin farklı dönemlerine ait eserleri yakından tanır. | ||||||||||||||||
5 | Türk dilinin ses özelliklerini tarihi seyrine göre öğrenir. | ||||||||||||||||
6 | Türkçenin morfolojik özellikleri hakkında genel bilgi edinir. | ||||||||||||||||
7 | Türkçenin tarihi dönemlerinden hareketle Türkçe kültürü kazanır. | ||||||||||||||||
8 | Türkçenin mukayeseli tarih bilgisi metodolojisi Türkçeyle diğer dilleri gramer açısından mukayese etme fikrini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |