Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç.II:Sos. Bilgilerde Sosyolojik Kon. Analizi SBE 410 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İçinde bulunduğumuz toplumu ve dünyayı anlamada belli bir bakış açısı kazandıran sosyoloji biliminin, sosyal bilgiler öğretimindeki yeri ve önemine değinerek sosyal bilgiler içerisindeki sosyolojik konuların analizini ve öğretim bilgisini öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktır.
Dersin İçeriği Sosyolojinin öğretmen aayları için önemi, sosyolojinin sosyal bilgiler içinde yeri ve önemi. sosyal bilgiler konuları içinde sosyoloji konularının analizi ve aktarımı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyoloji ve sosyal bilgiler ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyolojik perspektif kazanabilme becerisi edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Sosyal bilgiler dersleri içindeki konuları sosyolojik analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Tarih ile sosyoloji ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Coğrafya ile sosyoloji ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6 Yaşadığı toplum ve eğitim ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Sosyal bilgilerde sosyolojik konuların aktarılmasının önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal bilimlerin ortaya çıkışı-yöntem noktasından tanımlar- kavramlar İlgili kısımlar okunacaktır.
2 Sosyoloji odak noktasından sosyal bilimler ve sosyal bilgiler ilişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
3 Sosyal bilgiler programında Sosyolojinin yeri ve önemi İlgili kısımlar okunacaktır.
4 Sosyolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
5 Sosyolojinin Diğer Bilimlerle İlişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
6 Sosyolojik Bakış Açısı ile Sosyal Bilgiler Konularını İnceleme İlgili kısımlar okunacaktır.
7 Vize
8 Sosyolojik Bakış Açısı ile Sosyal Bilgiler Konularını İnceleme İlgili kısımlar okunacaktır.
9 İlköğretimde Okutulan Sosyolojik Konular İlgili kısımlar okunacaktır.
10 Sosyolojik Konuların Hangi Yöntemlerle Öğretilmesi Gerektiği İlgili kısımlar okunacaktır.
11 Sosyolojik Teoriler Ve Bu Teorilerin Tarihsel Gelişimi İlgili kısımlar okunacaktır.
12 Sosyolojik Teoriler Ve Bu Teorilerin Tarihsel Gelişimi İlgili kısımlar okunacaktır.
13 Bu teorileri öğretme yöntemleri ve genel bir değerlendirme İlgili kısımlar okunacaktır.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları İÇLİ, Gönül (2003), Sosyolojiye Giriş, Anı yy, Ankara
Castells,Manuel; ‘Ağ Toplumunun Yükselişi ‘,İst,Bilgi Üniv.Yay.3 cilt,2005-12-12
Russell,Bertrand ; ‘ Endüstri Toplumunun Geleceği,(çev: Melih Ölçer) İst, Bilgi yy,1979
Dinçsoy,Ömer ; 2000 e 5 kala Türk Eğitim Sistemi Genel bir Bakış,Türk Demokrasi Vakfı yy.
Bilgi Toplumuna Geçerken Farklılaşan Bilgiye İlişkin Kavram Alanı Üzerinde Bazı Saptamalar, Bilgi Toplumuna Geçiş; Sorunsallar, Görüşler,Yorumlar,Eleştiriler ve Tartışmalar, Türkiye Bilimler Akademisi yy(3) Ankara 2002
Selçuk, Adem;21 yy da Sosyoloji ve Eğitim,Ankara, Pegem
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sosyoloji ve sosyal bilgiler ilişkisini kavrar.
2 Sosyolojik perspektif kazanabilme becerisi edinir.
3 Sosyal bilgiler dersleri içindeki konuları sosyolojik analiz eder.
4 Tarih ile sosyoloji ilişkisini analiz eder.
5 Coğrafya ile sosyoloji ilişkisini analiz eder.
6 Yaşadığı toplum ve eğitim ilişkisini değerlendirir.
7 Sosyal bilgilerde sosyolojik konuların aktarılmasının önemini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
Dersin AKTS Kredisi 5