Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
A.Seç.II:Çevre Bilimi | SBE 437 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı çevre bilimi ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmak, çevre ile ilgili konulara global bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Temel ekolojik kavram ve ilkeler. Ekosistemler. Besin zincirleri. Besin ağı, Habitat. Rekabet. Simbiosis. Mutualizm. Süksesyon. Toprak biyomları. Madde dolaşımı ve enerji akışı. Büyük ekosistemler. İnsanlığın ekolojik sorunları: Nüfus ve çevre. Ormanların yok olması. Erozyon ve toprak sorunları. Kentsel alanlarda çevre sorunları. Sulak alanlar ve su kirliliği, Hava kirliliği. Gürültü kirliliği. vb. Dünyada ve Türkiyede çevre korumacılık. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Ekolojinin kuralları ve ilkelerini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ekosistemlerdeki biyolojik ilişkileri ve döngüleri genel olarak açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Karasal ve sucul ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Dünya'da ve Türkiye'de çevre koruma konusunda yapılan çalışmaları genel olarak değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Dersle ilgili bir ödev hazırlar ve sunum yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre, ekoloji kavramları. Ekolojinin konulara yaklaşımı. Ekolojinin kuralları ve ilkeleri. | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
2 | Ekoloji ile ilgili terimler. Sistemler ve geri bildirimler. Ekosistem. Ekosistemi oluşturan öğeler | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
3 | Besin zinciri ve besin ağı. Ekolojik piramitler. Biyolojik birikim | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
4 | Yaşam birlikleri. Popülâsyonların özellikleri. Komüniteler ve özellikleri. Ekosistemdeki biyolojik ilişkiler | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
5 | Ekosistemlerin adlandırılması. Ekosistemlerin genel özellikleri. Ekosistemde doğal denge | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
6 | Ekosistemlerdeki canlı ve cansız unsurların temel işlevleri: Enerji döngüsü, madde döngüleri, popülasyon denetimi | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
7 | ARA SINAV | |
8 | Ekosistemlerin özelliğini belirleyen unsur ve etkenler: Karasal ve sucul ekosistemler. Toprak biyomları | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
9 | İnsanlığın ekolojik sorunları: Doğal kaynak kullanımı sorunu. Nüfus artışı sorunu. Kentleşme ve mekân sorunu. Enerji sorunları | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
10 | Besin ve beslenme sorunu. Tarımsal sorunlar. Çevre sorunları: Hava kirliliği sorunu. Su kirliliği sorunu | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
11 | Toprak kirliliği sorunu. Radyoaktif kirlenme sorunu. Gürültü sorunu | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
12 | Erozyon sorunu, Ozon tabakasının incelmesi sorunu. Asit yağmurları sorunu. İklim değişikliği sorunu | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
13 | Dünya´da çevre koruma konusunda yapılan çalışmalar ve faaliyet gösteren uluslar arası kuruluşlar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
14 | Türkiye´de çevre koruma konusunda yapılan çalışmalar ve faaliyet gösteren kuruluşlar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş. ve Yıldız, M., Çevre Bilimi ve Eğitimi. 2.bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2009. *Aydoğdu, M.ve Gezer, K. (Editörler), Çevre Bilimi, 4. bsk., Anı Yayıncılık, Ankara, 2009. *Sevinç, V. (Editör), Eğitim Fakülteleri İçin Genel Çevre Bilimi. Maya Akademi Yayınları, Ankara, 2009. *Kocataş, A., Ekoloji ve Çevre Biyolojisi. 12. basım, Dora Yayınları, Bursa, 2012. *Kışlalıoğlu, M. ve Berkes, F., Ekoloji ve Çevre Bilimleri. 2. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1994. * Kışlalıoğlu, M.ve Berkes, F., Çevre ve Ekoloji. Geliştirilmiş yeni basım 5. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995. *Stiling, P.D., Ecology: Theories And Applications. 2nd ed., Prentice-Hall, New Jersey, 1992. *Odum, E.P. ve Barrett, G.W., Ekolojinin Temel İlkeleri (Çeviri editörü: Kani Işık). Palme Yayıncılık, Ankara, 2008. *Şişli, M. N., Çevre Bilim Ekoloji. 2. bs., Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1999. *Spurgeon, R., Ekoloji (çeviri Deniz Yurtören). 16. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2001. *Doğan, F., Uygulamalı Çevre Bilimi ve Çevre Epidemiyolojisi. Ege Üniversitesi, İzmir, 1998. *Keleş, R. ve Hamamcı, C., Çevrebilim. 3. bs., İmge, Ankara, 1998. *Bozkurt, O. (Editör), Çevre Eğitimi. 2.Baskı, PEGEM Yayıncılık, Ankara, 2010. *Çepel, N., Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri. 3. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2008. *Muslu, Y., Ekoloji ve Çevre Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | X | |||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre ve ekoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||
2 | Ekolojinin kuralları ve ilkelerini açıklar. | |||||||||||
3 | Ekosistem kavramını, ekosistemi oluşturan unsurları ve ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. | |||||||||||
4 | Ekosistemlerdeki biyolojik ilişkileri ve döngüleri genel olarak açıklar. | |||||||||||
5 | Karasal ve sucul ekosistemlerin genel özelliklerini açıklar. | |||||||||||
6 | Dünya'da ve Türkiye'de çevre koruma konusunda yapılan çalışmaları genel olarak değerlendirir. | |||||||||||
7 | Dersle ilgili bir ödev hazırlar ve sunum yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |