Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
M.B Seç.III: Halk Kültürü Ders Programları İnc. SBE 404 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Halk Kültürü dersi ile öğretim Programı’nda verilen öğrenme alanları ve ünitelerle öğrencilere insan, kültür ve toplum üzerine değerlendirme yaparken daha geniş, karşılaştırmalı bir perspektif ve çok yönlü bakış açısı kazandırılması
hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği Kültür içinde halk kültürünün yeri, Bilimsel bir disiplin olan halk biliminin inceleme, araştırma, Asker uğurlama sünnet törenlerinin gelenek içindeki yerini, Halkın giyim kuşamını belirleyen etmenleri araştırma geçmişten günümüze giyim kuşam ve süslenmedeki değişimi sorgulama, Çevresindeki bilmece ve tekerlemeleri derleyerek bunların kültür içindeki yerini öğrenme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Halk kültürü dersinin amacını fark eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Halk kültürü dersine yönelik etkinlik hazırlama becerisi kazanır. Problem Çözme,
3 Halk kültürü dersinin öğrenme alanlarını tanır. Deney ve Laboratuvar,
4 Halk kültürünün kültür kavramı içindeki yerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Halk kültürü dersine yönelik ölçme araçları geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Halk kültürü dersine yönelik materyal geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve ders içeriğinin tanıtımı yok
2 Halk kültürü programının genel hatlarıyla tanıtılması ve programın mantığının kavratılması ders notu 1. bölüm ve (7) tamamı
3 Halk/ kültür ve toplumsal uygulamalar, bayramlar ve kutlamalara dair ünitelerinin incelenmesi ders notu 2. bölüm ve (7) tamam
4 Halk oyunları, geleneksel el sanatları ünitelerinin incelenmesi ders notu 3. bölüm ve (7) tamam
5 Bilmece, Masal Tekerleme, Atasözleri, deyimler, destanlar gibi sözlü anlatımlar ünitelerinin incelenmesi ders notu 4. bölüm ve (7) tamam
6 Halk inanışları ünitelerinin incelenmesi ders notu 5. bölüm ve (7) tamam
7 Halk giyim kuşamı ve süslemesi ünitelerinin incelenmesi ders notu 6. bölüm ve (7) tamam
8 Ara sınav
9 Geçmişten günümüze çocuk oyun ve oyuncaklarına dair ünitelerinin incelenmesi ders notu 7. bölüm ve (7) tamam
10 Müze ve halk bilimi müzeciliğine yönelik ünitelerinin incelenmesi ders notu 8. bölüm ve (7) tamam
11 Halk kültüründe geçiş dönemlerine dair ünitelerinin incelenmesi ders notu 9. bölüm ve (7) tamam
12 Küreselleşme ve halk kültürüne dair ünitelerinin incelenmesi ders notu 10. bölüm ve (7) tamam
13 Kültürel mirası koruma ders notu 11. bölüm
14 Genel Değerlendirme yok
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notu
Ders Kaynakları (1)ALANGU, Tahir, Türkiye Folkloru Elkitabı, Adam Yayıncılık, İstanbul, 1983
(2)BAŞGÖZ, İlhan; Andreas Tietze, Türk Halkının Bilmeceleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1999.
(3)BAYKURT, Şerif, Anadolu Kültürleri ve Türk Halk Dansları, Yeni Doğuş Matbaacılık,Ankara, 1995.
(4)KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI, Türk Halk Kültürü Araştırmaları, Ankara
(5)KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI, Türk Halk Kültüründen Derlemeler, Ankara.
(6) Kültür.gov.tr
(7) MEB 6-8. sınıf halk kültürü ders programı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Halk kültürü dersinin amacını fark eder.
2 Halk kültürü dersine yönelik etkinlik hazırlama becerisi kazanır.
3 Halk kültürü dersinin öğrenme alanlarını tanır.
4 Halk kültürünün kültür kavramı içindeki yerini değerlendirir.
5 Halk kültürü dersine yönelik ölçme araçları geliştirir.
6 Halk kültürü dersine yönelik materyal geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5