Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
M.B Seç.I: Sosyal Bilg. Öğretiminde Beceri Eğitimi SBE 419 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Amaç öğrencinin uzak ya da yakın geçmişteki çevresini gözlemleyerek bilgiye dönüştürdüğü verilerle bu derste edindiklerini ilişkilendirecek, böylelikle yeni bazı beceri ve değerlere ulaşacaktır.
Dersin İçeriği Eleştirel, Yaratıcı düşünme, İletişim, Araştırma, Problem çözme, Karar verme becerisi, Zaman ve kronolojiyi algılama becerisi, Bilgi teknolojilerini kullanma becerisi, Girişimcilik becerisi, Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisi, Empati becerisi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci beceri eğitiminin farkına varır. Anlatım, Problem Çözme,
2 Eleştirel düşünme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
3 Yaratıcı düşünme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
4 Problem çözme ve karar verme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
5 Empati ve iletişim becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
6 Zaman ve kronoloji becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma ve ders içeriğinin tanıtımı [2] 47-52
2 Beceri eğitiminin önemi ve programdaki yeri; eleştirel düşünme becerisi [1] 52-58; 61-62 ve 70-72, [2] 61-62; [5] 394
3 Yaratıcı düşünme becerisi [3] Tamamı; [2] 64-65; [5] 400-403
4 İletişim becerisi ve Girişimcilik becerisi [1] 60-61; [2] 59-60 ve 66-67
5 Araştırma becerisi [2] 60-61
6 Problem çözme becerisi [2] 53- 55 ve 75-76
7 Ara sınav
8 Karar verme becerisi [1] 73-74; [2] 76-77; [5] 404-407
9 Zaman ve kronolojiyi algılama becerisi [2] 71-75
10 Bilgi teknolojilerini kullanma becerisi [2] 50; [4] 344-359
11 Tablo, Diyagram ve Grafik Okuma Becerileri ve kanıt kullanma becerisi [1] 64-70; 76-79; [2] 67-68
12 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisi [1] 61-62; 75-76
13 Empati becerisi ve sosyal katılım [2] 62-63; 69-71;
14 Mekanı algılama becerisi [1] 63-64; [2] 55-58; [4] 188-203
Kaynaklar
Ders Notu [1]MEB (2005). 4-5. sınıflar Sosyal Bilgiler Programı.
[2]MEB (2005). 6-7. sınıflar Sosyal Bilgiler Programı.
Ders Kaynakları [2]Özdemir Orhan, (2008), Eleştirel Düşünme, KRİTER BASIM YAYIN DAĞITIM
[3]Özözer Yekta, (2008), Ne Parlak Fikir Yaratıcı Düşünme Yöntemleri, Sistem Yayıncılık
[4] Öztürk, Cemil, (2009). Sosyal Bilgiler öğretimi, Ankara Pegem
[5]TAy BAyram ve Öcal, Adem (2008). Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi, Anakara: Pegem
Kalaycı Nurdan ( 2001), Sosyal Bilgilerde Problem Çözme ve Uygulamalar, Gazi Kitapevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Öğrenci beceri eğitiminin farkına varır.
2 Eleştirel düşünme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar.
3 Yaratıcı düşünme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar.
4 Problem çözme ve karar verme becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar.
5 Empati ve iletişim becerilerini kazandıracak etkinlikler tasarlar.
6 Zaman ve kronoloji becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5