Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme | SBE 102 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplumsal değişime (olumlu ve olumsuz anlamda) neden olan etkenleri tanımak ve bunları sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri, insanlığın ortak bilim mirası, ünlü Türk ve yabancı bilim adamları, doku ve organ nakli, nano-teknoloji, gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi, Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları, uzay ve havacılık çalışmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve teknolojinin toplumsal yapı üzerine etkilerini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal bilgiler eğitimi ve fen bilimlerinin ilişkisini fark eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Kökenini teknolojik gelişmeden alan toplumsal sorunları fark eder ve bunları çözmek için çözüm yolları ortaya koymaya çalışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Toplumsal hayata etki eden bilim insanlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Bilim ve teknoloji ile ilgili gelişmeleri takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Medyada konuya ilişkin haberleri tarar ve öğrencileri için bu konuda dikey dosyalar oluşturur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Sosyal bilgiler dersi programında yer alan ilgili öğrenme alanı, ünite ve kazanımları tanır ve ilgili kazanımları kazandırmaya yönelik çaba içerisine girer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Teknolojinin ortaya koyduğu sorunlara karşı duyarlılığı geliştirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Sadece kendi varlığının neden ve amacını değil, aynı zamanda yaşadığı grubun, toplumun ve dünyanın varlık nedenini ve amacını düşünür; ve kendince bazı cevaplarla gelir; günlük yaşamdaki üretim ilişkileriyle bu neden ve amaçların devamı ve değiştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve toplum ve toplumsal değişme ilgili kavramların gözden geçirilmesi. | Bilgi Avcılığı: Teknolojik ürünlerin zaman içinde gelişimi araştırılır. |
2 | Teknolojik ürünlerin zaman içinde gelişimini gösteren bakalım hangi çağdaymış etkinliği yapılır. Teknolojik ürünlerin hayatımızda ve çevremizde yaptığı değişiklikleri dikkate alarak geçmişle bugünü karşılaştırılması yapılır. | Bilgi Avcılığı: İlk çağ ve Eski çağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir. |
3 | Eski çağ ve İlkçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | Bilgi Avcılığı: Ortaçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir. |
4 | Orta çağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi | Bilgi Avcılığı: Yeniçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir. |
5 | Yeniçağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi | Bilgi Avcılığı: Yakınçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir. |
6 | Yakınçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | Bilgi Avcılığı: 1. Dünya ve 2. Dünya savaşı dönemlerini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir. |
7 | 1. Dünya ve 2. Dünya savaşı dönemlerinin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | Bilgi Avcılığı: 1945 sonrası bilimsel teknolojik değişimler incelenir. |
8 | 1945 sonrası bilim ve teknolojik gelişimleri bunların sosyal değişime olan etkilerinin incelenmesi. | Tüm konuların gözden geçirilmesi. |
9 | ARA SINAV | Belirtke tablosunun yapılması için büyük bir fon kartonu ve ilgili kaynaklar sınıfa getirilir. |
10 | Tarihsel süreç içerisinde tarihsel olayları ve bilimsel gelişmeleri ilişkilendiren resimli bir belirtke tablosu hazırlanması. | Bilgi Avcılığı: Diğer bilim adamları araştırılır ve bunların ortak özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla 50x60 bir fon kartonu sınıfa getirilir. |
11 | Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur. | Bilgi Avcılığı: Diğer bilim adamları araştırılır ve bunların ortak özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla 50x60 bir fon kartonu sınıfa getirilir. |
12 | Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur. | Bilimsel haberleri konu alan gazete, dergi ve bilimsel makaleleri sınıfa getirir. |
13 | Bilimsel dergileri inceler ve konuyla ilgili gazete haberlerini inceleyerek dikey dosyalar oluşturur. Sınıfa getirilen gazete haberleri incelenir, konuyla ilgili tartışmalar yapılır. Karşıt görüş geliştirme tekniği ile konuların tartışılması. | Bilgi Avcılığı: Nano teknoloji, doku ve organ nakli, gen teknolojisi gibi konuların sınıfa getirilmesi. Bilimsel haberleri konu alan gazete, dergi ve bilimsel makaleleri sınıfa getirir. |
14 | Tıp alanındaki bilimsel gelişmeleri ve bunların insanlığa etkisi altı şapkalı düşünme yöntemi ile tartışmasının yapılması. Genel değerlendirme yapılır. | .. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ... |
Ders Kaynakları | (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı (2) Konuyla ilgili web siteleri (3) Russell Bernard: “Bilimin Toplum Üzerindeki Etkileri” İlya yayınevi, İzmir. (4) Castells, Manuel (2008) “Bin Yılın Sonu & Enformasyon Çağı Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt.3” İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ (5) Cipolla, Carlo (2002); Zaman Makinesi Saat ve Toplum 1300-1700 KİTAP YAYINEVİ (6) “Toplum ve bilim” dergileri (7) Bilim teknik dergileri ve diğer Tübitak yayınları (8) Konuyla ilgili gazete ve web tabanlı haberler (9) Bahri Ata (2008); Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme, Pegem Akademi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim ve teknolojinin toplumsal yapı üzerine etkilerini fark eder. | |||||||||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi ve fen bilimlerinin ilişkisini fark eder. | |||||||||||
3 | Kökenini teknolojik gelişmeden alan toplumsal sorunları fark eder ve bunları çözmek için çözüm yolları ortaya koymaya çalışır. | |||||||||||
4 | Toplumsal hayata etki eden bilim insanlarını tanır. | |||||||||||
5 | Bilim ve teknoloji ile ilgili gelişmeleri takip eder. | |||||||||||
6 | Medyada konuya ilişkin haberleri tarar ve öğrencileri için bu konuda dikey dosyalar oluşturur. | |||||||||||
7 | Sosyal bilgiler dersi programında yer alan ilgili öğrenme alanı, ünite ve kazanımları tanır ve ilgili kazanımları kazandırmaya yönelik çaba içerisine girer. | |||||||||||
8 | Teknolojinin ortaya koyduğu sorunlara karşı duyarlılığı geliştirir. | |||||||||||
9 | Sadece kendi varlığının neden ve amacını değil, aynı zamanda yaşadığı grubun, toplumun ve dünyanın varlık nedenini ve amacını düşünür; ve kendince bazı cevaplarla gelir; günlük yaşamdaki üretim ilişkileriyle bu neden ve amaçların devamı ve değiştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 105 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |