Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski ve Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı SBE 103 1 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eskiçağ tarihinin kapsamı ve kaynakları; Akdeniz uygarlığının önemli merkezleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan/Helen, Roma vs.) ve Anadolu?da kurulan uygarlıklar; diğer antik uygarlıklar hakkında bilgi sahibi olma ve Eskiçağ uygarlıklarının insanlığın gelişimine etkileri ve insanlığın ortak geçmişinin ve mirasının farkında olma becerisini kazandırmak.
Ayrıca, İslamiyet'in doğuşu, Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler ve Selçuklular; İslam Uygarlığı; Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Bizans Tarihi hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Eskiçağ tarihinin kapsamı ve kaynakları; Akdeniz uygarlığının önemli merkezleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan/Helen, Roma vs.) ve Anadolu?da kurulan uygarlıklar; diğer antik uygarlıklar; Eskiçağ uygarlıklarının insanlığın gelişimine etkileri.
Ayrıca, İslamiyet'in doğuşu, Dört Halife Dönemi, Emeviler, Abbasiler ve Selçuklular; İslam Uygarlığı; Batı Dünyası ve Uygarlığı; Hıristiyanlığın doğuşu, yayılışı ve Batı dünyasına etkileri; Bizans Tarihi'ni kapsamaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eskiçağ tarihinin insanlığın ortak mirası olduğunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Eskiçağın etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil halen olmakta olduğunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Eskiçağdaki insan ile günümüz insanı arasındaki ortak noktaların (dini inanışlar-ritüeller, pisikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlar, korkular, aile yaşantıları, hukuk anlayışı ve adalet ihtiyacı, toplumsal sınıfların varlığı v.b. )farkında olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Eskiçağa tanıklık eden arkeolojik bulgular açısından çok zengin olan ülkemizin tarihi varlıklarına daha çok sahiplenir ve daha çok korur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 İslamiyet?in doğuşunu sosyal ve tarihsel perspektiften açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
6 Dört halife dönemininin sosyal yapısını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 Sosyolojik ve tarihsel yönlerden ortaçağ dönemini değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması ve Tarih Bilimine Giriş, İlk Çağ Tarihinin Temelleri Ve Bunları Araştıran Bilimler, Prehistorik (Tarih Öncesi Dönemler) Mezopotamya Uygarlığı, Coğrafi Konumu Ve Tarih Öncesi Kültürleri, Sümerler, Akadlar, Babiller, Asurlular. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
2 Anadolu'nun Coğrafi Konumu Ve Tarih Öncesi Devirlerde Anadolu, Hititler, Ege Göçleri, Huriler Ve Mitanni Krallığı, Urartular, Frigler/ Frigyalılar, Lidyalılar, Batı Anadolu?da Kurulan Kent Devletleri, Anadolu?da Pers Egemenliği Ve Helenistik Dönem. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
3 İran Tarihi Ve Uygarlığı, Persler Ve Pers İmparatorluğu, Perslerden Sonra İran Tarihi Suriye- Filistin Tarihi Ve Uygarlıkları, Fenikeliler, İbraniler. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
4 Mısır Tarihi Ve Uygarlığı, Ege Ve Yunan Tarihi Ve Uygarlıkları. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
5 Yunan Tarihinin Klasik Çağı, Hellen Uygarlığı, Roma Tarihi Ve Uygarlığı. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
6 Roma'nın İmparatorluk Dönemi, Roma Uygarlığı Uzak Doğu tarihi ve uygarlığı (Çin ve Hint Uygarlıkları). Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
7 Genel tekrar yapılacak ve İslamiyet'ten önce Arabistan'da siyasal durum anlatılarak Ortaçağ Tarihine girizgâh yapılacak. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
8 Ara sınav ---
9 İslamiyet?in doğuşu. Hz. Peygamber ve Mekke dönemi, Medine dönemi, savaşlar. Dört Halife dönemi, halifelerin seçimi, birliği sağlama çalışmaları, fetih hareketleri ve diğer önemli gelişmeler. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
10 Abbasiler dönemi (750-1258); İç ve dış olaylar, isyanlar, Avrupalılar ve Bizanslılarla ilişkiler, sosyal hayat ve devlet idaresi. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
11 Türklerin Müslüman olması ve Büyük Selçuklular; Selçuk Ailesi, Oğuzlar, siyasal ve sosyal yaşam. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
12 Anadolu Selçuklu Devleti; Türklerin Anadolu seferleri, Moğol istilaları, Selçuklularda devlet teşkilatı ve sosyal yapı. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
13 Hıristiyanlık; klasik dönem, ortaçağ dönemi, inanç ve ibadet sistemi, Hıristiyanlığın mezhepleri. Bizans İmparatorluğu; Erken Bizans dönemi, İmparatorluğun parçalanması ve yıkılması, devlet idaresi ve toplum. Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak.
14 Genel tekrar yapılacak. ---
Kaynaklar
Ders Notu

(1) Özçelik, N.(2004), İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı, Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
(2) Heyet, (1998), Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İstanbul: Çağ yayınları

Ders Kaynakları

(3) Karaköse, H. (2006). Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı, Nobel Yayın ve Dağıtım: ANKARA.
(4) Memiş, E. (2007), Eskiçağ Türkiye Tarihi. Konya: Çizgi Kitabevi
(5) Memiş, E. (2006), Eskiçağ Medeniyetleri Tarihi. Konya: Ekin Kitabevi Yayınları.
(6) Mutluay, N.(2004), İlk Çağda Ön Asya Uygarlık Merkezlerinde Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
(7) Tez, Z. (2001) Ortaçağ Müslümanları, Nobel Yayın ve Dağıtım: ANKARA.
(8) Çüçen, K. (2000) Ortaçağ Felsefesi, İnkılap Yayınları: İSTANBUL
(9) DOĞUBATI, Üç aylık düşünce dergisi, sayı 33, Ortaçağ Aydınlığı,(2005) Ankara.
(10) Tanilli, S.(2007) Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, C II. Alkım Yayınevi, İstanbul.
(11) Güven, İ.(2009) Uygarlık Tarihi, Ankara : Pegem-Akademi Yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Eskiçağ tarihinin insanlığın ortak mirası olduğunu açıklar.
2 Eskiçağın etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil halen olmakta olduğunu kavrar.
3 Eskiçağdaki insan ile günümüz insanı arasındaki ortak noktaların (dini inanışlar-ritüeller, pisikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlar, korkular, aile yaşantıları, hukuk anlayışı ve adalet ihtiyacı, toplumsal sınıfların varlığı v.b. )farkında olur.
4 Eskiçağa tanıklık eden arkeolojik bulgular açısından çok zengin olan ülkemizin tarihi varlıklarına daha çok sahiplenir ve daha çok korur.
5 İslamiyet?in doğuşunu sosyal ve tarihsel perspektiften açıklar.
6 Dört halife dönemininin sosyal yapısını analiz eder.
7 Sosyolojik ve tarihsel yönlerden ortaçağ dönemini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6