Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir I IME 203 3 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MELEK MASAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Matematik ve mühendisliğin her alanının en temel araçlarını ve matematik dilinin en önemli kavramlarını içeren bu ders sayesinde matematiği daha kolay ve zevkli hale getirerek matematiğin uygulama alanlarını da göstermektir.

Dersin İçeriği

R^2 ve R^3 de vektörler, matrisleri; matris uzayında toplama ve skaler çarpım, matris uzayında lineer bağımsızlık, vektör uzayı kavramına kısa bir giriş. Lineer denklem sistemleri, Gauss eliminasyonu, altuzaylar. Lineer bağımsızlık ve boyut. Lineer dönüşümler, lineer dönüşümlerle matrisler arasındaki ilişki, matris çarpımı, matrislerin tersi ve uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matrisler ve matrislerin özelliklerini açıklar. Anlatım, Tartışma,
2 Matrislerde işlemleri yapar. Tartışma, Anlatım,
3 Özel matrisleri açıklar. Anlatım, Tartışma,
4 Lineer denklem sistemini ve lineer denklem sistemini çözümünü ifade eder. Anlatım, Tartışma,
5 Vektör uzaylarını ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Tartışma,
6 Lineer bağımsızlık ve taban kavramlarını açıklar. Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cebirsel Yapılar
2 Matrisler ve Matrisler de İşlemler
3 Matrisler de İşlemler ve Bir matrisin transpozesi
4 Özel Matrisler
5 Bir matrisin Eşolon formu
6 Elemanter Matrisler
7 Matrisler ve lineer denklem sistemleri,
8 Denklem Sistemlerinin Elemanter işlemlerle çöüzümü
9 ARASINAV
10 Denklem Sistemlerinin Elemanter işlemlerle çözümü
11 Vektör Uzayları
12 Lineer Bağımsızlık ve Taban
13 Bölüm Uzayları
14 Direkt toplam
Kaynaklar
Ders Notu

Çallıalp,F., Kuruoğlu,N., (1996). Lineer Cebir, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları, Samsun.

Ders Kaynakları

1- Sabuncuoğlu,A., (2004). Lineer Cebir, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
2- Hacısalihoğlu,H.H.,(1985). Lineer Cebir, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. X
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler.
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Matrisler ve matrislerin özelliklerini açıklar.
2 Matrislerde işlemleri yapar.
3 Özel matrisleri açıklar.
4 Lineer denklem sistemini ve lineer denklem sistemini çözümünü ifade eder.
5 Vektör uzaylarını ve özelliklerini açıklar.
6 Lineer bağımsızlık ve taban kavramlarını açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5