Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geometri | IME 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel Geometri tanım ve teoremleri yardımıyla matematik düşünce yapısını geliştirmek |
Dersin İçeriği | Geometrinin tanımı, yapısı ve gerçek hayatta kullanımı. Aksiyom, tanımsız kavram, teoremin açıklanması. Euclid ve euclide dışı geometriler, Euclid geometrisinin temel aksiyomları. Nokta, doğru ve düzlem kavramları arasındaki ilişkiler. Açı kavramı, çeşitleri, açıların eşliği ve eşlik aksiyomları, açılar ile ilgili uygulamalar. Çokgen kavramının tanımı. Üçgen kavramının tanımı, üçgen çeşitleri, üçgenin temel ve yardımcı elemanları, üçgenler ile ilgili eşlik aksiyom ve teoremleri, üçgenlerde eşlik ile ilgili uygulamalar, üçgenler ile ilgili benzerlik teoremleri, üçgenlerde benzerlik ile ilgili uygulamalar. Yamuk, paralelkenar, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, kare, deltoit gibi geometrik kavramlara dönük teoremlerin ispatlanması. Dörtgenler ile ilgili uygulamalar. Çember ve daire kavramları, çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili teorem ve ispatları, çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili uygulamalar. Uzayda cisimlerin özellikleri, katı cisimlerin alan ve hacimleri ilgili uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geometrinin tanımı, yapısı ve gerçek hayatta kullanımını açıklar ve uygular. | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Üçgen kavramının tanımı, üçgen çeşitleri, üçgenin temel ve yardımcı elemanları, üçgenler ile ilgili eşlik aksiyom ve teoremleri, üçgenlerde eşlik ile ilgili problemleri çözer. | Tartışma, Anlatım, | |
3 | Benzer üçgenler, benzerlik teoremleri, üçgenlerde benzerlik ile ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Nokta, doğru ve düzlem kavramları arasındaki ilişkileri ifade eder. | Tartışma, Anlatım, | |
5 | Açı, çokgen ,üçgen, çember, daire kavramlarını ve uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Uzayda cisimlerin özellikleri, katı cisimlerin alan ve hacimleri ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geometrinin tanımı, yapısı ve gerçek hayatta kullanımı. Aksiyom, tanımsız kavram, teoremin açıklanması. Euclid ve euclide dışı geometriler, Euclid geometrisinin temel aksiyomları. Nokta, doğru ve düzlem kavramları arasındaki ilişkiler. | |
2 | Açı kavramı, çeşitleri, açıların eşliği ve eşlik aksiyomları, Açıortay, açılar ile ilgili teoremler ve uygulamalar. | |
3 | Açı kavramı, çeşitleri, açıların eşliği ve eşlik aksiyomları, Açıortay, açılar ile ilgili teoremler ve uygulamalar. | |
4 | Açı kavramı, çeşitleri, açıların eşliği ve eşlik aksiyomları, Açıortay, açılar ile ilgili teoremler ve uygulamalar. | |
5 | Üçgen kavramının tanımı, üçgen çeşitleri, üçgenin temel ve yardımcı elemanları, üçgenler ile ilgili eşlik aksiyom ve teoremleri, üçgenlerde eşlik ile ilgili uygulamalar. | |
6 | İkizkenar üçgen, eşkenar üçgen, dik üçgen ile ilgili temel teoremler ve uygulamalar. | |
7 | Benzer üçgenler, benzerlik teoremleri, üçgenlerde benzerlik ile ilgili uygulamalar, Dik üçgende metrik bağıntılar. | |
8 | I. , II. Thales teoremleri, Açıortay teoremi, Menelaus Teoremi, Ceva Teoremi. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Çokgen kavramının tanımı, dörtgen, paralelkenar, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, kare, deltoit, yamuk, ikizkenar yamuk gibi geometrik kavramlara dönük teoremlerin ispatlanması, dörtgenler ile ilgili uygulamalar. | |
11 | Çember ve daire kavramları, çember ve dairede açı, yay, kiriş, teğet, uzunluk ile ilgili teorem ve ispatları, çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili uygulamalar. | |
12 | Çember ve daire kavramları, çember ve dairede açı, yay, kiriş, teğet, uzunluk ile ilgili teorem ve ispatları, çember ve dairede açı ve uzunluk ile ilgili uygulamalar. | |
13 | Kirişler dörtgeni, çemberin ve yayın uzunluğunun hesabı, teğetler dörtgeni, iki çemberin ortak teğetleri, bir noktanın bir çembere göre kuvveti, Geometrik yer kavramı, temel çizimler ( Bazı elemanları verilen üçgen çizimi gibi…). | |
14 | Çokgensel bölgelerin alanları, çokgenlerin alanları, düzgün çokgenlerin alanları, dairede hesaplamalar, uzayda cisimlerin özellikleri, katı cisimler, prizmalar, dik ve eğik prizmalar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aslaner, R. (2018). Dinamik Geometri Öğretimi. Anı Yayınları. Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | X | |||||
2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | X | |||||
3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | ||||||
11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | X | |||||
12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | X | |||||
13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geometrinin tanımı, yapısı ve gerçek hayatta kullanımını açıklar ve uygular. | |||||||||||||||
2 | Üçgen kavramının tanımı, üçgen çeşitleri, üçgenin temel ve yardımcı elemanları, üçgenler ile ilgili eşlik aksiyom ve teoremleri, üçgenlerde eşlik ile ilgili problemleri çözer. | |||||||||||||||
3 | Benzer üçgenler, benzerlik teoremleri, üçgenlerde benzerlik ile ilgili problemleri çözer. | |||||||||||||||
4 | Nokta, doğru ve düzlem kavramları arasındaki ilişkileri ifade eder. | |||||||||||||||
5 | Açı, çokgen ,üçgen, çember, daire kavramlarını ve uygulamalarını açıklar. | |||||||||||||||
6 | Uzayda cisimlerin özellikleri, katı cisimlerin alan ve hacimleri ilgili problemleri çözer. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |