Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alçı Kalıp Teknikleri | SRM 202 | 4 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin tasarlamış oldukları ürünleri tornada şekillendirmeleri ve kalıp almaları bu dersin temel amacını olşturur. |
Dersin İçeriği | Model şekillendirme yöntemlerinden alçı tornasında model yapımı ile seramik endüstrisinde kullanılan iç, dış sıvama ve şablon hazırlama tekniklerinin bilgi ve becerilerinin kazandırılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Torna ile şekillendirme uygulaması için eskiz çalışması. | |
2 | Yapılan eskizler üzerinde değerlendirme yapılarak, yönteme uygun olarak seçilen bir çizimin geliştirilmesi. | |
3 | Eskiz çalışmasının onaylanması. Seçilen eskiz çalışmasının ölçülendirilmesi ve teknik resimlerinin çizilmesi. | |
4 | Yapılacak olan modellerin model teknik resminin çizilmesi. | |
5 | Torna ile şekillendirme yönteminin aşamaları ve dikkat edilmesi gereken noktalar. | |
6 | Model şekillendirme aşamasının başlaması. Torna kurgusunun hazırlanarak modelin kabasının çekilmesi. | |
7 | Model şekillendirme aşaması. Modelin ölçülere getirilmesi. | |
8 | Takoz ve döküm ağızlarının yapılması. | |
9 | Şekillendirilmiş olan modelin, model kalıbının alınması. | |
10 | Kalıp aşaması. | |
11 | Kalıpların rotüş işlemlerini yapıp, kenarlarının kesilerek kurutma raflarına alınması. | |
12 | Kalıplara döküm işleminin gerçekleştirilmesi. Dökümlerin rotüşlanması ve bisküvi pişiriminin yapılması. | |
13 | Bisküvi pişirimi yapılmış olan yarı mamüllerin sırlanması. | |
14 | Sır pişiriminin yapılması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Endüstriyel Seramik Tasarımında Biçim ve Üretim Yöntemleri, Hande Kura, Sanatta Yeterlilik Çalışması, İstanbul, 1989 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
3 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. | X | |||||
6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. | ||||||
9 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. | X | |||||
10 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | 1 | 3 | ||||||||
2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | 2 | 1 | ||||||||
3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | 1 | 5 | ||||||||
4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | 2 | 3 | ||||||||
5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | 3 | 0 | 3 | |||||||
6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |