Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alçı Kalıp Teknikleri | SRM 202 | 4 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin tasarlamış oldukları ürünleri tornada şekillendirmeleri ve kalıp almaları bu dersin temel amacını olşturur. |
Dersin İçeriği | Model şekillendirme yöntemlerinden alçı tornasında model yapımı ile seramik endüstrisinde kullanılan iç, dış sıvama ve şablon hazırlama tekniklerinin bilgi ve becerilerinin kazandırılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Torna ile şekillendirme uygulaması için eskiz çalışması. | |
2 | Yapılan eskizler üzerinde değerlendirme yapılarak, yönteme uygun olarak seçilen bir çizimin geliştirilmesi. | |
3 | Eskiz çalışmasının onaylanması. Seçilen eskiz çalışmasının ölçülendirilmesi ve teknik resimlerinin çizilmesi. | |
4 | Yapılacak olan modellerin model teknik resminin çizilmesi. | |
5 | Torna ile şekillendirme yönteminin aşamaları ve dikkat edilmesi gereken noktalar. | |
6 | Model şekillendirme aşamasının başlaması. Torna kurgusunun hazırlanarak modelin kabasının çekilmesi. | |
7 | Model şekillendirme aşaması. Modelin ölçülere getirilmesi. | |
8 | Takoz ve döküm ağızlarının yapılması. | |
9 | Şekillendirilmiş olan modelin, model kalıbının alınması. | |
10 | Kalıp aşaması. | |
11 | Kalıpların rotüş işlemlerini yapıp, kenarlarının kesilerek kurutma raflarına alınması. | |
12 | Kalıplara döküm işleminin gerçekleştirilmesi. Dökümlerin rotüşlanması ve bisküvi pişiriminin yapılması. | |
13 | Bisküvi pişirimi yapılmış olan yarı mamüllerin sırlanması. | |
14 | Sır pişiriminin yapılması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Endüstriyel Seramik Tasarımında Biçim ve Üretim Yöntemleri, Hande Kura, Sanatta Yeterlilik Çalışması, İstanbul, 1989 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. | X | |||||
5 | Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. | X | |||||
6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
8 | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
10 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | 1 | 3 | |||||||||
2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | 2 | 1 | |||||||||
3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | 1 | 5 | |||||||||
4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | 2 | 3 | |||||||||
5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | 3 | 0 | 3 | ||||||||
6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 40 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |