Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alçı Kalıp Teknikleri SRM 202 4 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin tasarlamış oldukları ürünleri tornada şekillendirmeleri ve kalıp almaları bu dersin temel amacını olşturur.

Dersin İçeriği

Model şekillendirme yöntemlerinden alçı tornasında model yapımı ile seramik endüstrisinde kullanılan iç, dış sıvama ve şablon hazırlama tekniklerinin bilgi ve becerilerinin kazandırılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. Bireysel Çalışma, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Torna ile şekillendirme uygulaması için eskiz çalışması.
2 Yapılan eskizler üzerinde değerlendirme yapılarak, yönteme uygun olarak seçilen bir çizimin geliştirilmesi.
3 Eskiz çalışmasının onaylanması. Seçilen eskiz çalışmasının ölçülendirilmesi ve teknik resimlerinin çizilmesi.
4 Yapılacak olan modellerin model teknik resminin çizilmesi.
5 Torna ile şekillendirme yönteminin aşamaları ve dikkat edilmesi gereken noktalar.
6 Model şekillendirme aşamasının başlaması. Torna kurgusunun hazırlanarak modelin kabasının çekilmesi.
7 Model şekillendirme aşaması. Modelin ölçülere getirilmesi.
8 Takoz ve döküm ağızlarının yapılması.
9 Şekillendirilmiş olan modelin, model kalıbının alınması.
10 Kalıp aşaması.
11 Kalıpların rotüş işlemlerini yapıp, kenarlarının kesilerek kurutma raflarına alınması.
12 Kalıplara döküm işleminin gerçekleştirilmesi. Dökümlerin rotüşlanması ve bisküvi pişiriminin yapılması.
13 Bisküvi pişirimi yapılmış olan yarı mamüllerin sırlanması.
14 Sır pişiriminin yapılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Endüstriyel Seramik Tasarımında Biçim ve Üretim Yöntemleri, Hande Kura, Sanatta Yeterlilik Çalışması, İstanbul, 1989

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. X
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. 1 3
2 Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. 2 1
3 Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. 1 5
4 Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. 2 3
5 Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. 3 0 3
6 Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 40
1. Performans Görevi (Atölye) 60
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Atölye) 1 20 20
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
dersAKTSKredisi 5