Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Seramik Sanatı Tarihi SRM 203 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK
Dersi Verenler Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Seramik ve Cam bölümü öğrencilerinin, seramiğin şekillendirmeye başlamasından itibaren 20. yüzyılın başına kadar, Anadolu’da seramik üretiminin geçirdiği değişim, gelişme ve yaratılan üsluplar üzerinden seramik sanatı tarihi hakkında bilgilendirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tarih öncesi çağlarda ilk seramik örnekleri, biçimlendirme teknikleri ve kullanım alanları, Neolitik Dönem Seramikleri, Kalkolitik ve Tunç Çağı Seramikleri, Batı Anadolu ve Girit Seramikleri, İslam Seramikleri, Anadolu Selçuklu ve Erken Dönem Seramikleri, İznik, Kütahya ve Çanakkale Seramikleri, Yıldız Porselen Porselen fabrikası hakkında bilgi verilir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih öncesi çağlarda ilk seramik örnekleri, biçimlendirme teknikleri ve kullanım alanları
2 Neolitik Dönem Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
3 Kalkolitik ve Tunç Çağı Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
4 Batı Anadolu ve Girit Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
5 Erken ve Orta Dönem İslam Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
6 Geç Dönem İslam Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
7 Ara Sınav
8 Anadolu Selçuklu Dönemi Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
9 İznik Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
10 İznik Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
11 Kütahya Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
12 Çanakkale Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
13 Çanakkale Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri
14 Yıldız Çini ve Porselen Fabrikasının Kuruluşu ve Seramik Üretimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

-Cooper, E. (2002) 10.000 Years of Pottery, The British Museum Press.

-Heimann, R. B. Maggetti, M. (2014) Ancient and Historical Ceramics: Materials, Technology, Art and Culinary Traditions, Schweizerbart Sche Vlgsb.

-Cooper, E. (1989) History of World Pottery, UNKNO.

-Watson, O. (2006) Ceramics From Islamic Lands, Thames & Hudson; Illustrated edition.

-Öney, G. (1993) Türk Çini ve Seramik Sanatı, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

-Öney, G. (1971) Türk Devri Çanakkale seramikleri, Çanakkale Seramik Fab. A.Ş. Yayını, Ankara.

Akurgal, E. (2023) Anadolu Kültür Tarihi, Phoenix Yayınevi.

Ders içeriğini destekleyecek makale, bildiri, konferans vb. kaynaklardan yararlanılacaktır.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. X
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. 5 0 1 0 2 1 0 0 0 0
2 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. 5 0 4 1 2 1 1 1 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 30 30
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
dersAKTSKredisi 2