Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasarım Yöntemleri SRM 316 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ
Dersi Verenler Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bir tasarımın rastlantısal biçimde oluşmadığını öğrenir ayrıca fikir aşamasından ürüne kadar  olan tasarlama süreçlerini irdeleyerek öğrenmesi amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Form, biçim  zemin ilişkisi, doku, kompozisyon ve işlev gibi faktörlerin, bir seramik ürünün  tasarlanırken nasıl kullanıldığını aktarılmaktadır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Form ve fonksiyon ilişkisini doğru biçimde kurabilir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
2 Bir tasarımın rastlantısal olmadığını belli metotlar kullanılarak geliştirilebileceğini bilir ve kullanır. Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Belli bir estetik bakışa sahip olur ve formları rahatlıkla tasarlayabilir. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Zihninde tasarladığı bir formu nihai bir ürün haline getirip özgün bir tasarım oluşturabilir. Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve işleyişinin aktarılması
2 Yaratıcılık nedir? Yaratıcılığı olumsuz etkileyen faktörler nelerdir? tartışılması.
3 Yaratıcılığı geliştiren faktörlerin aktarılması ve beyin fırtınası yönteminin kullanılması.
4 Form ve kompozisyon ilişkisinin aktarılması.
5 Kompozisyon kurallarının anlatılması ve Kompozisyon kuralları ile ilgili ödevin verilmesi.
6 Kompozisyon kuralları ile ilgili ödevlerin yorumlanması ve tartışılması.
7 Tasarım nedir? Tasarım ilkelerinin irdelenmesi.
8 Tasarım ilkelerinin aktarılmasına devam, konu ile ilgili ödev verilmesi.
9 Tasarım ilkeleri ile ilgili ödevlerin yorumlanması ve tartışılması.
10 Kısa Sınav
11 Fikir aşamasındaki bir tasarımın görsel bir malzemeye dönüştürülmesi.
12 Fikir aşamasındaki bir tasarımın görsel bir malzemeye dönüştürülmesi.
13 Fikir aşamasındaki bir tasarımın görsel bir malzemeye dönüştürülmesi.
14 Görsel malzemeye dönüştürülen tasarımların sunum paftasına dönüştürülmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Jormakka, Kari, (2021) Adım Adım Tasarım Yöntemleri, Yem Yayınları.

Gasson, Peter, (1976) Theory of Design, BT Batsford Limited.

Benton, Tim and Charlotte, Sharp Dennis, (1975) Form and Function, The Open University Press.

 Eissen, Koos; Steur, Roselien, (2011) Sketching Drawing Tecniques for Product Desiners, BİS Publishers.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. X
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Form ve fonksiyon ilişkisini doğru biçimde kurabilir 5 5 5 5 5
2 Bir tasarımın rastlantısal olmadığını belli metotlar kullanılarak geliştirilebileceğini bilir ve kullanır. 5 5 5 5
3 Belli bir estetik bakışa sahip olur ve formları rahatlıkla tasarlayabilir. 5 5 5 5 5
4 Zihninde tasarladığı bir formu nihai bir ürün haline getirip özgün bir tasarım oluşturabilir. 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 12 12
Ödev 2 24 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 183
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,32
dersAKTSKredisi 3