Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüzeysel Seramik Tasarımı I SRM 319 5 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK
Dersi Verenler Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Seramik sanatı çağlar boyunca kullanım alanı bulmuş, aynı zamanda süslemede de etkili olmuş, başarılı bir sanat dalı olarak gelişme göstermiştir. Bu kullanım alanlarından biri de Mimari seramiklerdir. Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek ve seramiğin bu kullanım alanına katkı sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Mimari de dekoratif amaçlı kullanılan seramik panoların türlerini, yapım tekniklerini, yapı-tasarım ilişkisi üzerinden irdelemek, modüler seramik panoları başta Türkiye’de olmak üzere yapılmış örnekleri incelemek ve konu ile ilgili özgün tasarımlar yaparak, kullanıma hazır panolar üretmektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimari seramikler hakkında bilgi edinir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Seramik alanlarından biri olan seramik pano üretimleri ve mimaride tasarım –malzeme ilişkisine vakıf olurlar. Modüler seramik panoların üretimi hakkında bilgi edinirler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mimari kullanılan seramikler nelerdir, tanımları ve türleri.
2 Modüler seramik panolar, tanımı, türleri ve örnekleri üzerinden inceleme. Tarihsel süreçte yapılmış seramik pano örnekleri, Türkiye’deki belli başlı örnekler.
3 Pano yapımında kullanılacak olan çamur çeşitleri ve küçülme hesapları, Mekana uygun tasarımı yapılacak panonun ölçülerinin belirlenmesi
4 Modüler seramik pano tasarımları
5 Modüler seramik pano tasarımları değerlendirme
6 Tasarımların üç boyutlu modellenmesi
7 Modellerin kalıp aşaması ve 1. Ödev sunumları
8 Kalıp içine baskı ve üretim
9 Kalıp içine baskı ve üretim
10 Çoğaltılan modüllerin rötuşu
11 Modüllere uygun sır denemeleri
12 Dememe sonucuna göre sır seçimi ve modüllere uygulanması
13 Sır pişirimi
14 Sırlı modüllerin montajı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • TURAY, A,  Toprağın ve Güneşin Ozanı Atilla Galatalı, Çanakkale Seramik Sanat Yayınları, Çanakkale 1996
  • ASLITÜRK, E.G, 20.Yüzyılda Türk Seramik Sanatı (Son Çağ), Gece Kitaplığı, Ankara 2015.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,2,3, Yem Yayınları, İstanbul, 2008.
  • YILMABAŞAR J, Jale Yılmabaşar Seramikleri, Yöntemleri, Barek Basım, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1980
  • ERİNÇ, M. S, Toprağın Erki: Hamiye Çolakoğlu, Çanakkale Seramik Yayınları, Çanakkale, 1998
  • ERİNÇ, M. S, Mustafa Tunçalp, Kale Seramik Sanat Yayınları, İstanbul, 2003
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar.
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. X
5 Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. X
7 Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
8 Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
10 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder.
11 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Mimari seramikler hakkında bilgi edinir. 3 3 2 2 1 1 0 2 1 1
2 Seramik alanlarından biri olan seramik pano üretimleri ve mimaride tasarım –malzeme ilişkisine vakıf olurlar. Modüler seramik panoların üretimi hakkında bilgi edinirler. 3 3 2 2 1 1 0 2 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 25
1. Ödev 25
2. Proje / Tasarım 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 1 42 42
Performans Görevi (Uygulama) 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
dersAKTSKredisi 4