Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Torna Teknikleri I SRM 323 5 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ
Dersi Verenler Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Seramik tornasının tanım, tarihçe, önemini öğrenerek, günümüzdeki durumu, Türkiye'nin her bölgesinde yerel olarak yapılma nedenlerini, geçmişten günümüze yaygın olarak uygulanmasını, günümüzde teknolojik olanaklardan yararlanarak uygulamada oluşan farklılıkları, gelişimleri, yardımcı malzeme olarak kullanılan hammaddeleri, makine, araç ve gereçleri, yapım ve bezeme tekniklerinden örnekleri, kullanım alanlarını, sektör içinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini  ve çömlekçi tornasında şekillendirme prensiplerini öğrenmek.

 

 

Dersin İçeriği

Tornanın çalışma prensibinin gösterilmesi, tatbik edilmesi ve bireysel çalışmalarla çamur tornasını kullanmayı öğrenmelerini sağlamak. Fonksiyonel ve artistik tasarımlar geliştirerek uygulayabilmek.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. Tartışma,
5 Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik tornasının çalışma prensipleri öğrenilir
2 Torna çamurunun yapısı ve özellikleri öğrenilir.
3 Çamur hazırlama, yoğurma, havasını alma öğrenilir.
4 Tornada merkeze getirmeye pratiği öğrenilir.
5 Tornada, belirli miktardaki çamur ile aynı büyüklük ve kalınlıkta obje çekmek öğrenilir.
6 Tornada, çamuru yükseltme, genişletme ve daraltma pratiği öğrenilir.
7 Silindir ve kupa formlarını şekillendirme öğrenilir. (Vize sınavı)
8 Tabak formu şekillendirme öğrenilir.
9 Çanak formu şekillendirme öğrenilir.
10 Vazo formu şekillendirme öğrenilir.
11 Dip alma yöntemi öğrenilir.
12 Geleneksel yöntemlerle kulp çekme yöntemini öğrenilir.
13 Fırın yerleştirme ve pişirme öğrenilir.
14 Ortaya çıkan çalışmalar üzerine tartışma ve yorumlama yapılır. (Final Sınavı)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Cooper, Emmanuel; Seramik ve Çömlekçilik, Çev. Dr. Ömür Bakırer, Remzi Kitapevi, 1978

Güner, Güngör; Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, 1988

Sayar, İsmail; Seramik- Tarihçe- Teknoloji- Uygulama, Gazi Kitapevi, 2017

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. X
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. X
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. X
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. 4 3 3 2 3 4 4 3 4 3
2 Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. 4 3 3 4 5 4 3 3 4 5
3 Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. 4 4 3 5 4 3 4 5 4 4
4 Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. 4 3 4 3 4 4 3 4 4
5 Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. 4 3 4 5 4 3 4 5 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Performans Görevi (Atölye) 25
2. Performans Görevi (Uygulama) 25
2. Performans Görevi (Atölye) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 2 28 56
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4