Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seramik Torna Teknikleri I | SRM 323 | 5 | 1 + 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Seramik tornasının tanım, tarihçe, önemini öğrenerek, günümüzdeki durumu, Türkiye'nin her bölgesinde yerel olarak yapılma nedenlerini, geçmişten günümüze yaygın olarak uygulanmasını, günümüzde teknolojik olanaklardan yararlanarak uygulamada oluşan farklılıkları, gelişimleri, yardımcı malzeme olarak kullanılan hammaddeleri, makine, araç ve gereçleri, yapım ve bezeme tekniklerinden örnekleri, kullanım alanlarını, sektör içinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini ve çömlekçi tornasında şekillendirme prensiplerini öğrenmek.
|
Dersin İçeriği | Tornanın çalışma prensibinin gösterilmesi, tatbik edilmesi ve bireysel çalışmalarla çamur tornasını kullanmayı öğrenmelerini sağlamak. Fonksiyonel ve artistik tasarımlar geliştirerek uygulayabilmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. | Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
4 | Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. | Tartışma, | |
5 | Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Seramik tornasının çalışma prensipleri öğrenilir | |
2 | Torna çamurunun yapısı ve özellikleri öğrenilir. | |
3 | Çamur hazırlama, yoğurma, havasını alma öğrenilir. | |
4 | Tornada merkeze getirmeye pratiği öğrenilir. | |
5 | Tornada, belirli miktardaki çamur ile aynı büyüklük ve kalınlıkta obje çekmek öğrenilir. | |
6 | Tornada, çamuru yükseltme, genişletme ve daraltma pratiği öğrenilir. | |
7 | Silindir ve kupa formlarını şekillendirme öğrenilir. (Vize sınavı) | |
8 | Tabak formu şekillendirme öğrenilir. | |
9 | Çanak formu şekillendirme öğrenilir. | |
10 | Vazo formu şekillendirme öğrenilir. | |
11 | Dip alma yöntemi öğrenilir. | |
12 | Geleneksel yöntemlerle kulp çekme yöntemini öğrenilir. | |
13 | Fırın yerleştirme ve pişirme öğrenilir. | |
14 | Ortaya çıkan çalışmalar üzerine tartışma ve yorumlama yapılır. (Final Sınavı) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cooper, Emmanuel; Seramik ve Çömlekçilik, Çev. Dr. Ömür Bakırer, Remzi Kitapevi, 1978 Güner, Güngör; Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, 1988 Sayar, İsmail; Seramik- Tarihçe- Teknoloji- Uygulama, Gazi Kitapevi, 2017
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. | X | |||||
5 | Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. | X | |||||
6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
8 | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
10 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
11 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | |
2 | Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | |
3 | Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | |
4 | Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||
5 | Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 2 | 28 | 56 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |