Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seramik Torna Teknikleri II | SRM 324 | 6 | 1 + 2 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Seramik tornasının tanım, tarihçe, önemini öğrenerek, günümüzdeki durumu, Türkiye'nin her bölgesinde yerel olarak yapılma nedenlerini, geçmişten günümüze yaygın olarak uygulanmasını, günümüzde teknolojik olanaklardan yararlanarak uygulamada oluşan farklılıkları, gelişimleri, yardımcı malzeme olarak kullanılan hammaddeleri, makine, araç ve gereçleri, yapım ve bezeme tekniklerinden örnekleri, kullanım alanlarını, sektör içinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini ve çömlekçi tornasında şekillendirme prensiplerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Tornanın çalışma prensibinin gösterilmesi, tatbik edilmesi ve bireysel çalışmalarla çamur tornasını kullanmayı öğrenmelerini sağlamak. Fonksiyonel ve artistik tasarımlar geliştirerek uygulayabilmek. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çamurun yoğurulma ve havasını alma işlemini öğrenir. | Tartışma, | |
2 | El koordinasyonunu öğrenir. | Tartışma, | |
3 | Çamuru tornada merkeze getirmeyi öğrenir. | Tartışma, | |
4 | İstenilen ölçülerde silindir çekmeyi öğrenir. | Tartışma, | |
5 | Çalışmalarının dip almasını ve ayak yapmayı öğrenir. | Tartışma, | |
6 | Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. | Tartışma, | |
7 | Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tornada yapılabilecek tasarımlar hakkında bilgilendirme, bu konuda daha önce hazırlanan proje ve çalışmalar incelenir. | |
2 | Yapılacak tasarımlar için gerekli kaynak araştırması yapılır. | |
3 | Fonksiyonel ve artistik tarzda tasarım çalışmalarının yapılacağı projeler belirlenir. | |
4 | Hazırlanan tasarımların değerlendirilerek gerekli altyapı oluşturulur. | |
5 | Tasarımlara uygun birimler tornada oluşturulur. | |
6 | Montajda kullanılacak ara malzemeler tornada oluşturulur. | |
7 | Elde edilen parçaların ekleme ve montajının nasıl gerçekleşeceği gösterilir. (Vize sınavı) | |
8 | Hatalı ve yanlış tasarımların kontrol edilir gerekirse yeniden üretilir. | |
9 | Tornada, dip alma ve düzeltme çalışmaları yapılır. | |
10 | Düzeltme ve rötuş işlemleri yapılır. | |
11 | Yapılan çalışmaların kurumasının nasıl olacağı anlatılır. | |
12 | Fırın yerleştirme işlemi yapılır. | |
13 | Pişirim gerçekleştirilir. | |
14 | Proje sunumu ve dönem sonu değerlendirmesi yapılır. (Final sınavı) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cooper, Emmanuel; Seramik ve Çömlekçilik, Çev. Dr. Ömür Bakırer, Remzi Kitapevi, 1978 Güner, Güngör; Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, 1988 Sayar, İsmail; Seramik- Tarihçe- Teknoloji- Uygulama, Gazi Kitapevi, 2017 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
3 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. | X | |||||
6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. | ||||||
9 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. | ||||||
10 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çamurun yoğurulma ve havasını alma işlemini öğrenir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
2 | El koordinasyonunu öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | Çamuru tornada merkeze getirmeyi öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
4 | İstenilen ölçülerde silindir çekmeyi öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
5 | Çalışmalarının dip almasını ve ayak yapmayı öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
6 | Fırınlama ve sırlama tekniklerini öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 |
7 | Uygulama üzerine kaynak araştırmasını öğrenir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 |
8 | Tasarım yapma ve yaptığı tasarımı üretmeyi öğrenir. | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
9 | Seramik tornasını, çamurun özelliklerini ve tornada çalışma prensiplerini deneyerek uygulayabilir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 |
10 | Yaptığı çalışmalar bittiğinde değerlendirebilmeyi öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 2 | 28 | 56 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |