Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Estetik I | RSM 215 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Estetik kavramının gelişim aşamalarını izleyerek sanat, sanatçı ve eser kavramları üzerine kapsamlı bir tartışma ortamı yaratmak ve bu vesileyle sanat öğrencilerinin artistik üretim süreçlerine düşünsel boyutta katkı sağlamak |
Dersin İçeriği | 18. yüzyılda otonom bir alan olarak ortaya çıkan estetiğin techne/ars yani sanat-zanaat ayrımı ile başlayan ve Batı düşüncesinde sanatın zanaattan sıyrılarak nasıl başlı başına kendine yeter bir alan olarak var olduğunun düşünce tarihi üzerinden anlatılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Estetik kuramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Estetik Nedir? Estetik Deneyim Nedir? | Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y. |
2 | Tarih Öncesi ve Olası Bir Estetik Kavrayış Biçimi Olarak Rit | Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
3 | Antikçağ: Sanat/ Zanaat Ayırımının Öncesi Estetik Kavrayış | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
4 | Rönesans ve Bir Ön Estetik Düşüncesi | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
5 | Sanatçının Değişen Statüsü ve Sanat Kamuoyunun Oluşumu | Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
6 | ARA SINAV | - |
7 | Güzel Sanatlar Kategorisinin İnşa Edilmesi | Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
8 | Sanat Eseri İdeali ve Deha Nosyonu | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
9 | Estetik Kuramları ve Sanat | Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları. |
10 | Hazcı Estetik ve Festival Estetiği Görüşleri | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
11 | Taklit Olarak Sanat: Mimesis ve Sanatlar | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
12 | Oyun Olarak Sanat: Kant ve Deha Kuramı | Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde, Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44. |
13 | Yaratma Olarak Sanat | Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge |
14 | Tekrar ve Tartışma | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları. Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y. Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge. Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde, Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44. Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | ||||||
2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | ||||||
3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | ||||||
4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | ||||||
5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir. | |||||
2 | 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir. | |||||
3 | Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir. | |||||
4 | Estetik kuramlarını bilir. | |||||
5 | Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |