Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Estetik I RSM 215 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Estetik kavramının gelişim aşamalarını izleyerek sanat, sanatçı ve eser kavramları üzerine kapsamlı bir tartışma ortamı yaratmak ve bu vesileyle sanat öğrencilerinin artistik üretim süreçlerine düşünsel boyutta katkı sağlamak

Dersin İçeriği

18. yüzyılda otonom bir alan olarak ortaya çıkan estetiğin techne/ars yani sanat-zanaat ayrımı ile başlayan ve Batı düşüncesinde sanatın zanaattan sıyrılarak nasıl başlı başına kendine yeter bir alan olarak var olduğunun düşünce tarihi üzerinden anlatılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Estetik kuramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Estetik Nedir? Estetik Deneyim Nedir? Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y.
2 Tarih Öncesi ve Olası Bir Estetik Kavrayış Biçimi Olarak Rit Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi.
3 Antikçağ: Sanat/ Zanaat Ayırımının Öncesi Estetik Kavrayış Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
4 Rönesans ve Bir Ön Estetik Düşüncesi Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
5 Sanatçının Değişen Statüsü ve Sanat Kamuoyunun Oluşumu Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
6 ARA SINAV -
7 Güzel Sanatlar Kategorisinin İnşa Edilmesi Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi.
8 Sanat Eseri İdeali ve Deha Nosyonu Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge
9 Estetik Kuramları ve Sanat Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları.
10 Hazcı Estetik ve Festival Estetiği Görüşleri Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge
11 Taklit Olarak Sanat: Mimesis ve Sanatlar Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge
12 Oyun Olarak Sanat: Kant ve Deha Kuramı Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde, Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44.
13 Yaratma Olarak Sanat Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge
14 Tekrar ve Tartışma -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bozkurt, Nejat. 2013. Sanat ve Estetik Kuramlar, İstanbul: Sentez Yayınları.

Carroll, Noel. 2012. Sanat Felsefesi: Çağdaş bir Giriş. çev. : Güliz Korkmaz Tirkeş, Ankara: Ütopya Y.

Shiner, Larry. 2013. Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, çev.: İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Graham Gordon. 1997. Philosophy of the Arts: An Introduction to Aesthetics. London: Routledge.

Guyer, Paul. 2004.“The Origins of Modern Aesthetics: 1711-35”, Blackwell Companion to Aesthetics ed. Peter Kivy içinde,  Malden: Oxford: Victoria: Blackwell:15-44.

Townsend, Dabney. Estetiğe Giriş. 1997. çev. Sabri Büyükdüvenci, 2002, Ankara: İmge Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 18. Yüzyıl öncesi sanatlar vs zanaat ayırımını öğrenir.
2 18. Yüzyıl öncesi estetik düşüncesinin tarihini öğrenir.
3 Estetik deneyim ve rasyonel deneyim arasındaki farkı bilir.
4 Estetik kuramlarını bilir.
5 Estetik düşünce ile sanat pratiği arasındaki ilişkiyi öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Sözlü Sınav 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 2