Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Endüstri Sonrası Yerleşimler Tarihi | MIM 046 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Endüstri Öncesi Yerleşimler Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Endüstrileşmiş toplumlarda, kentsel ve kırsal yerleşimlerdeki dönüşüme etki eden faktörleri kuramsal açıdan ve farklı coğrafyalardaki örnekleri üzerinden tartışmaya açmak |
Dersin İçeriği | Derste modernite öncesi, geniş bir alana yayılan orta ve büyük kentlerden oluşan yerleşimlerin, sanayileşme çağıyla başlayan teknolojik, sanatsal, bilimsel, toplumsal değişimlerin etkisiyle, kırsal alanları tüketen, yönetim, ticaret ve etkinlik merkezlerine dönüşerek, büyük ölçekli küresel mega kentlere dönüşme sürecindeki etkenler ortaya konur. “Kentsel ilerleme” ya da “kentsel gelişim”in; geçmiş yerleşim pratiklerine bir meydan okuma, doğal ve toplumsal yaşama tehdit unsuru ya da gelişimin ve değişimin olağan bir sonucu olarak ele alınabileceği farklı bakış açılar ve perspektifler aranır. Modern kentin beliren ihtiyaçları doğrultusunda yeni mekânsal pratikler, ekonomik küresel ağlarla kentlerin birbirine bağlanması, bu bağın yerel kültüre dönüştürücü etkileri üzerine tartışmalar yürütülür. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teorik kavrayış ve kavramsal yaklaşım becerisi kazandırmak | ||
2 | Literatür araştırması becerisi kazandırmak | ||
3 | Sunum becerisi kazandırmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Açılış Dersi: Tanıtım ve değerlendirme | |
2 | Seminer; Sanayi toplumunun erken dönemlerinde kentleşme pratikleri | |
3 | Seminer; orantısız nüfus ve gelir artışının kentleşmelere etkisi | |
4 | Seminer; sanayi kentlerinin kırsal alanlar üzerindeki etkisi | |
5 | Seminer; demiryolu ağlarının ve limanların kentsel ve kırsal alanların gelişimine etkisi | |
6 | Seminer; gelişen pazar ağlarından uluslararası mağazalara doğru ticaretin kentleşme üzerine etkisi | |
7 | 1. Ara Sınav | |
8 | Seçili alanlar üzerine öğrenci grup sunumları 1 | |
9 | Seçili alanlar üzerine öğrenci grup sunumları 2 | |
10 | Seçili alanlar üzerine öğrenci grup sunumları 3 | |
11 | 2. Ara Sınav | |
12 | Seçili alanlar üzerine öğrenci grup sunumları 4 | |
13 | Seçili alanlar üzerine öğrenci grup sunumları 5 | |
14 | Kapanış Dersi: Değerlendirme ve sonuçlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ASLANOĞLU, Rana (2000) Kent, Kimlik ve Küreselleşme, Bursa: Ezgi Kitabevi. BOOKCHIN, Murray (1999) Kentsiz Kentleşme: Yurttaşlığın Yükselişi ve Çöküşü Burak Özyalçın (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. KAYGALAK, Sevilay (2005) “Osmanlı’da Kentsellik ve Kentler: Kent Tarihi Yazımında Kültürelciliklerin Ötesine Geçebilmek...”, Mülkiye Dergisi, Cilt: XXIX, Sayı:246, 19-36 KELEŞ, Ruşen (2010) Kentleşme Politikası, 11. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi. ÖZER, İnan (1997) Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişim, Bursa: Ekin Kitabevi. TANYELİ, Uğur (1999) “Başlangıcından Modernleşmeye Osmanlı Çağı”, Yıldız Sey (der.)Tarihten Günümüze Anadolu’da Kent ve Yerleşme, İstanbul: Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi 135-245. WIRTH, Louis (2002) “Bir Yaşam Biçimi Olarak Kentlileşme” B.Duru ve A.Alkan (der. ve çev.) 20. Yüzyıl Kenti içinde, Ankara: İmge Kitabevi.
İKİNCİL KAYNAKLAR BENEVOLO, Leonardo (1995) Avrupa Tarihinde Kentler Nur Nirven (çev.), İstanbul: Afa Yayıncılık. HATT, Paul K. Albert J. Reiss, Jr. (2002) “Kentsel Yerleşimlerin Tarihi” B.Duru ve A.Alkan (der. ve çev.) 20. Yüzyıl Kenti içinde, Ankara: İmge Kitabevi. KEJANLI, Türkan (2005) “Anadoluda İlk Yerleşmeler ve Kentleşme Eğilimleri”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. MUMFORD, Lewis (2007) Tarih Boyunca Kent: Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği Gürol Koca ve Tamer Tosun (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. PUSTU, Yusuf (2006) “Küreselleşme Sürecinde Kent ‘Antik Siteden Dünya Kentine’” Sayıştay Dergisi Sayı:60, Ocak-Mart 129-151. WEBER, Max (2003) Şehir, Modern Kentin Oluşumu Musa Ceylan (çev.), Bakış Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | X | |||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teorik kavrayış ve kavramsal yaklaşım becerisi kazandırmak | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Literatür araştırması becerisi kazandırmak | 5 | |||||||||||||
3 | Sunum becerisi kazandırmak | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 3 | 4 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |