Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Bilgi Modellemesine Giriş | MIM 055 | 0 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı; son yıllarda dünyada ve ülkemizde gelişen 3 boyutlu ve akıllı yapı tasarım teknikleri ile Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) hakkında öğrencilere giriş düzeyinde bilgilerin verilmesidir. Bu sayede öğrenciler; Yapı Bilgi Modellemesi kavramının mantığını kavrayıp uygulama yolunda ilk becerileri kazanmış olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Giriş Seviyesi Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) Teknikleri, Revit programı ile modelleme ve proje çizim teknikleri öğretilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel düzeyde Revit komutlarını öğretir. | ||
2 | |||
3 | Başkasının projesini okuyup modelleme yeteneğini geşiştirir. | ||
4 | Temel düzeyde herhangi bir projeyi Revit programında tasarlamak, çizmek ve teslim etmek için gerekli bilginin temin edilmesini sağlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel bilgilendirme sunumu. Programın kurulumu. Arayüz tanıtımı. | |
1 | Tanışma, Genel Bilgilendirme, Program Kurulumu, Bim Sunumu | Ön hazırlık yok |
2 | Arayüz Tanıtımı, Çizim ayarları ve Şablon Dosya Kullanma, Duvarlar (Walls) BIM SÜREÇLERİ-1 sunumu | Programın ve kütüphanesinin kurularak gelinmesi |
2 | Çizim ayarları, şablon dosya kullanımı. Duvarlar, sıvalar ve duvar kaplamaları. | |
3 | Döşemeler | |
3 | Döşemeler (Floors), Sirkülasyon Elemanları BIM SÜREÇLERİ-2 sunumu | |
4 | Çatılar (Roofs), Giydirme Cepheler (Curtain Walls), BIM KAVRAMLARI sunumu | |
4 | Sirkülasyon elemanları (merdivenler, rampalar, korkuluklar). Giydirme cepheler (Curtain Walls). asma tavanlar. | |
5 | Teorik ve Uygulama Sınavı | |
5 | KISA SINAV (%20) | |
6 | Taşıyıcı Sistem Elemanları, Asma Tavanlar (Ceilings), BIM UYGULAMALARI sunumu | |
6 | Çatılar. Taşıyıcı Sistem elemanlar. | |
7 | Anotasyonlar (ölçülendirme ve mahaller) | |
7 | Anatosyanlar (ölçülendirme ve Mahaller), BIM’E GEÇİŞ sunumu | |
8 | KISA SINAV (%20) | |
8 | Uygulama ödevi | |
9 | Family konusuna giriş sunumu. Anotasyon family oluşturma (2d family) | |
9 | Paftalama (Sheet), DÜNYA VE TÜRKİYE UYGULAMALARI | |
10 | ARA SINAV (%40) | |
10 | Uygulama ödevi | |
11 | Parametrik 3d family oluşturma | |
11 | Görselleştirme (Render) ,Arazi Modelleme, SÜRDÜRÜLEBİLİR BİM sunumu | |
12 | Family’ler-1 (2D) | |
12 | Interoperability (cad ile birlikte çalışabilirlik) | |
13 | Uygulama ödevi | |
13 | KISA SINAV (%20) | |
14 | Family’ler-2 (3D) | |
14 | Paftalama ve görselleştirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | Revit Architecture, Giriş ve Orta Düzey (2019); Gökalp Baykal, Ufuk Aydın |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | X | |||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel düzeyde Revit komutlarını öğretir. | ||||||||||||||
2 | |||||||||||||||
3 | Başkasının projesini okuyup modelleme yeteneğini geşiştirir. | 5 | |||||||||||||
4 | Temel düzeyde herhangi bir projeyi Revit programında tasarlamak, çizmek ve teslim etmek için gerekli bilginin temin edilmesini sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 200 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 3 | 3 | 9 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 7 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |