Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimari Simülasyon Teknikleri | MIM 029 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi bulunmamaktadır |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı; son yıllarda gelişen 3 boyutlu mimari simülasyon tekniklerini öğrencilere aktarmak ve bilimsel olarak geçerliliği kanıtlanmış bir yaya simülasyonu yazılımı üzerinden uygulamalı olarak eğitim vermektir. Bu sayede öğrenciler; herhangi bir yapıyı kapasite, sirkülasyon ve acil durum tahliye senaryoları doğrultusunda simüle edebilecek, yapının fonksiyonel açıdan yeterli olup olmadığını sorgulayabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Mimar adayları bu ders kapsamında; - Simülasyon teknolojilerinin mimarlık alanında kullanımı hakkında fikir sahibi olur - Mimari projelerin fonksiyonel açıdan yeterlilik testlerinin bilgisayar destekli simülasyon yazılımları kullanılarak nasıl yapıldığını öğrenir - Rüzgâr, gün ışığı, sirkülasyon, acil durum tahliye vb. simülasyonlar ile mimari tasarım süreçlerinin nasıl şekillendiği hakkında bilgi sahibi olur |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mimari tasarım süreçlerinde kullanılan simülasyon teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur | ||
2 | Sanal gerçeklik, animasyon, artırılmış gerçeklik ve benzeri teknolojiler ile simülasyon arasındaki farklılıkları anlar | ||
3 | Yapı tasarımında hayati öneme sahip kullanıcı kapasitesi ve sirkülasyon hesaplamalarını uygulamalı olarak öğrenir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | |
2 | Simülasyon Teknolojileri | |
3 | Mimari Simülasyon Tekniklerine Genel Bakış | |
4 | Mimari Simülasyon Türleri ve Yazılımları | |
5 | Sanal Gerçeklik Teknolojileri & Artırılmış Gerçeklik | |
6 | Mimari Tasarım Sürecinde Fonksiyonun Önemi | |
7 | Yaya Simülasyonu Teknolojileri | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Mimari Projelerde Kapasite Analizi | |
10 | Mimari Projelerde Sirkülasyon | |
11 | Mimari Projelerde Acil Durum Tahliye Senaryolarının Değerlendirilmesi | |
12 | Yaya Simülasyonu - Uygulama | |
13 | Yaya Simülasyonu - Uygulama | |
14 | Dönem Ödevi Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders koordinatörünün ders notları ve sunumları |
Ders Kaynakları | Simulation: The Practice of Model Development and Use - Stewart Robinson Computing the Environment: Digital Design Tools for Simulation and Visualisation of Sustainable Architecture - Peters, T; Peters, Brady Handbook of Simulation: Principles, Methodology, Advances, Applications, and Practice - Jerry Banks Introduction to Crowd Science - G Keith Still Creating Computer Simulation Systems: An Introduction to the High Level Architecture - Kuhl, Dr. Frederick; Weatherly, Dr. Richard; Dahmann, Dr. Judith Advanced Building Simulation - Ali Malkawi, Godfried Augenbroe Building Performance Simulation for Design and Operation - Jan L.M. Hensen, Roberto Lamberts Simulation Model Design and Execution: Building Digital Worlds - Paul Fishwick Applied Crowd Science - G. Keith Still |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mimari tasarım süreçlerinde kullanılan simülasyon teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Sanal gerçeklik, animasyon, artırılmış gerçeklik ve benzeri teknolojiler ile simülasyon arasındaki farklılıkları anlar | 5 | 5 | ||||||||||||
3 | Yapı tasarımında hayati öneme sahip kullanıcı kapasitesi ve sirkülasyon hesaplamalarını uygulamalı olarak öğrenir | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |