Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kavramsal Tasarım MIM 005 0 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencinin, tasarım, problem çözme ve yaratıcılık kavramlarının birbirleriyle olan ilişkileri ile ilgili gerekli kuramsal bilgi öğrenmesi ve bu bilgilerin uygulanması yönünde becerilerin kazanılması öncelikli amaçtır.

Dersin İçeriği

Öğrencilerin ele aldıkları tasarım projelerinde çözüm geliştirebilmeleri için faydalanabilecekleri beyin-fırtınası, serbest yazma, altı şapka, SIT, yanal düşünce gibi yaratıcılık yöntemlerini öğretmek ve bireysel veya grup olarak bu yöntemlerin seçimi ve uygulanması konularında beceri kazanmaları hedeflenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Beyin fırtınası yöntemini, çeşitlerini ve verimli kullanımını öğretmek Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Çoklu bir yöntem olan beyin yazımı yönteminin kullanım farklarını öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Beyin fırtınası, beyin yazımı ve diğer yaratıcılık yöntemlerinin temel özelliklerinden faydalanarak bireysel veya grup çalışmaları gerçekleştirerek özgün düşünceye ulaşmayı öğretmek Grupla Çalışma, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Öğrenciye, kendi başına veya grup çalışmasıyla özgün biçim ararken kullanabileceği yöntemler olduğu konusunda bilinç ve deneyim kazandırmak Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasarım nedir? Freewriting Tekniği
2 Problem çözme nedir? Tasarım problemi nedir? Beyin fırtınası tekniği
3 Yaratıcılık nedir? Mindmap ve moodboard teknikleri
4 Brainwriting ve group sketching teknikleri
5 Grup çalışmaları ile beyin fırtınası, brainwriting, group sketching ve mindmap yöntemlerini kullanarak fikir geliştirme egzersizleri
6 Yaratıcılık yöntemleri: Scamper tekniği
7 Scamper tekniği uygulamasına dair öğrenci sunumları ve tartışmalar
8 Yaratıcılık yöntemleri: AEIOU ve Storyboard teknikleri
9 AEIOU ve Storyboard teknikleri uygulamalarına dair öğrenci sunumları ve tartışmalar
10 Yaratıcılık yöntemleri: 6 Düşünce şapkası ve Disney teknikleri
11 6 Düşünce şapkası veya Disney tekniği uygulamalarına dair öğrenci sunumları ve tartışmalar
12 Yaratıcılık yöntemleri: SIP tekniği
13 Yaratıcılık yöntemleri: Yanal düşünce tekniği
14 Bireysel çalışma kapsamında yaratıcılık yöntemlerini kullanarak fikir geliştirme egzersizleri ve tartışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Osborn A., 2001. “Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Problem Solving”, Creative
Education Foundation Press
Rawlinson, J.,G., (1995), Yaratıcı Düşünme ve Beyin fırtınası, Bireysel Yatırım
Dizisi, Rota Yayın, Yapım, Tanıtım, Istanbul,
Norman, D., (2004), Emotional design – Why we Love (or hate) Everyday
Things, Basic Books-A Member of the Perseus Books group, New York,
Markman, A. B., & Wood, K. L. (Eds.). (2009). Tools for innovation: The science behind the practical methods that drive new ideas. Oxford University Press.
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2010). The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Beyin fırtınası yöntemini, çeşitlerini ve verimli kullanımını öğretmek 5 3
2 Çoklu bir yöntem olan beyin yazımı yönteminin kullanım farklarını öğretmek 5 3
3 Beyin fırtınası, beyin yazımı ve diğer yaratıcılık yöntemlerinin temel özelliklerinden faydalanarak bireysel veya grup çalışmaları gerçekleştirerek özgün düşünceye ulaşmayı öğretmek 5 3 3
4 Öğrenciye, kendi başına veya grup çalışmasıyla özgün biçim ararken kullanabileceği yöntemler olduğu konusunda bilinç ve deneyim kazandırmak 5 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 2 15 30
Final 1 3 3
Kısa Sınav 2 1 2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 75 300
Toplam İş Yükü 383
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 15,32
Dersin AKTS Kredisi 5