Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ekolojik Mimarlık MIM 004 0 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Doğal çevre ve mimarlık etkileşimi, ekoloji, ekolojik mimarlık ve sürdürülebilirlik kavramı ile ekolojik tasarım ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak, uygulamaya yönelik örneklerin analizi yoluyla kavramsal bilgiyi pekiştirmek.

 

 

Dersin İçeriği

Ekolojik mimarlığın gelişimi.

Binalarda enerji etkin tasarım ve enerji verimliliği

 

Örnek binalar üzerinden incelemeler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevresel sistemler ve doğa konusunda farkındalık kazanırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Mimarlıkta sürdürülebilirlik, ekoloji ve enerji etkin tasarım hususunda güncel gelişmeleri takip etme ve uygun örneklerden yararlanma becerisi kazanırlar. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Sözlü Sınavlar,
3 Tasarımda sürdürülebilirlik ile ilişkili kriterleri göz önünde bulundurma becerisi kazanırlar. Anlatım, Örnek Olay, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma-Genel Bilgilendirme/ Temel kavramların tartışılması
2 Ekoloji ve İklim Değişikliği, Ekolojik tasarım genel ilkeleri
3 Ekolojik/Enerji Etkin Tasarım Yaklaşımları
4 3R Kavramı: Azalt-Yeniden Kullan-Geri Dönüştür
5 Yapılı Çevrelerde Enerji Sorunu ve Sürdürülebilirlik
6 Binaların Enerji Talebi ve Karbon Salınımları
7 Enerji Verimliliği Enerji Verimli Bina Yaklaşımları
8 Yenilenebilir Enerji Kaynaklarını Kullanan Pasif ve Aktif Sistemler
9 Öğrenci Sunumları: Sıfır Enerjili Binalar/ Pozitif Enerjili Binalar -Örnekler
10 Öğrenci Sunumları: Ekolojik Yapılar-Örnekler
11 Öğrenci Sunumları: Ekolojik Yapılar-Örnekler
12 Öğrenci Sunumları: Eko köyler- Eko kentler-Örnekler
13 Araştırma ve Proje geliştirme: Ekolojik bir yapma çevre tasarımı için öneriler
14 Araştırma ve Proje geliştirme: Ekolojik bir yapma çevre tasarımı için önerilerin geliştirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Anderson, B. (1977). Solar Energy, Fundamentals in Building Design. New York: McGraw Hill Comp.

Olgyay, V. (1963). Design with Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism. Princeton: Princeton University Press.

Markus, T.A. and Morris, E.N. (1980). Buildings, Climate and Energy. London: Pittman.

Mazria, E. (1979). The Passive Solar Energy Book. Emmaus: Rodale Press.

 

Demirbilek N. ve Irklı Eryıldız D. (2001). Güneş Mimarlığı. Ankara: Temiz Enerji Vakfı.

Osso, A., Walsh, T. and Gottfried, D., Sustainable Building Technical Manual, Public Technology Inc., New York, 1996.

 

Our Common Future, World Commission on Environment and Development, Oxford University Press, p: 8, London, 1987.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çevresel sistemler ve doğa konusunda farkındalık kazanırlar. 5 5
2 Mimarlıkta sürdürülebilirlik, ekoloji ve enerji etkin tasarım hususunda güncel gelişmeleri takip etme ve uygun örneklerden yararlanma becerisi kazanırlar. 5 5 5
3 Tasarımda sürdürülebilirlik ile ilişkili kriterleri göz önünde bulundurma becerisi kazanırlar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 15 15
Proje / Tasarım 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5