Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Mimarlık MIM 001 0 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, dünya genelindeki çağdaş mimarlık pratiklerindeki güncel temaları ve tartışmaları Türkiye bağlamıyla ilişkilendirerek incelemektedir. Öğrenciler, modern mimarlık söylemini şekillendiren önemli kavramları ve bu fikirlerin mimari pratikte nasıl tezahür ettiğini araştıracaklardır. Ders, 1980'lerin başından bu yana mimarlığın geçirdiği evrimi anlamaya yönelik bir bakış açısıyla, öğrencileri modern mimarlık alanını şekillendiren temel kavramlar ve diyaloglarla buluşturmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Ders, öncü mimarların katkılarının ayrıntılı bir şekilde incelenmesi yoluyla,  mimari eserlerin ve yazıların eleştirel bir analizini teşvik ederek, öğrencilerin günümüzün toplumsal zorluklarının ve mesleki peyzajın nüanslarını ele almada mimarlığın ve kent planlamanın rolü üzerine düşünmelerini sağlar. Ayrıca bu ders modernitenin sadece mimarlık estetiğini, görsel sanatları ve kent kültürünü değil, aynı zamanda bir bütün olarak toplumu nasıl şekillendirdiğini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimari eserlerin ve yazıların eleştirel okumalarını yapmak, mimari söylem üzerine analitik bir bakış açısı geliştirmek. Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Hem küresel hem de Türkiye'deki çağdaş mimarlık uygulamalarındaki temel temaları ve tartışmaları anlamak. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Mimarlık disiplini ve mesleği üzerindeki etkilerini anlayarak çağdaş mimari konular ve uygulamalar üzerine eleştirel bir şekilde düşünmek. Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Güncel konuları ve mimari eserleri yorumlayabilme Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Tanışma
2 Modernlik kavramı ve modern mimarlık üzerine okuma/tartışma Okuma/Araştırma
3 Çağdaş mimarlık kuram ve uygulamalarına giriş Okuma/Araştırma
4 Çağdaş mimarlık kuram ve uygulamaları hakkında okuma/tartışma Okuma/Araştırma
5 Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları I Okuma/Araştırma
6 Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları II Okuma/Araştırma
7 Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları III Okuma/Araştırma
8 Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları IV Okuma/Araştırma
9 Mimari Eserlerin ve Metinlerin Eleştirel Analizi için Metodolojiler I Okuma/Araştırma
10 Mimari Eserlerin ve Metinlerin Eleştirel Analizi için Metodolojiler II Okuma/Araştırma
11 Öğrenci Paneli I Sunum ve Tartışma
12 Öğrenci Paneli II Sunum ve Tartışma
13 Öğrenci Paneli III Sunum ve Tartışma
14 Ortak değerlendirme açık sergi/tartışma Sergi düzeni oluşturma/tasarlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • Aureli, Pier Vittorio. Less is Enough: On Architecture and Asceticism, Strelka Press, 2014.

  • Louis H. Sullivan, "The Tall Office Building Artistically Considered," Louis Sullivan: the Public Papers (Chicago:Univ. of Chicago Press, 1988) 

  • CIAM, “Charter of Athens: Tenets,” [1933] in ed. Ulrich Conrads, Programs and Manifestoes on 20th-Century Architecture (MIT Press, 2002), p. 137-145.

  • Kenneth Frampton, chapter 3, “The City of Tomorrow: 1910-1933” in Le Corbusier, (Thames and Hudson, 2001), p. 46-57. 

  • Eric Mumford, The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960 (Cambridge, MA: MIT Press, 2000). 

  • Balmond, Cecil. Informal, Munich; New York: Prestel, 2007.

  • Spencer, D., Neoliberalizmin Mimarlığı Çağdaş Mimarlığın Denetim ve İtaat Aracına Dönüşme Süreci, İletişim, 2018.

  • Ching, Francis; Mark Jarzombek and Vikramaditya Prakash. A Global History of Architecture, New Jersey: John Wiley & Sons, 2011.

  • Frampton, Kenneth. Modern Architecture: A Critical History, London: Thames and Hudson, 1985.

  • Forty, Adrian. Words and buildings: a vocabulary of modern architecture, London : Thames & Hudson, 2004.

  • Garcia, Mark (ed.). The Diagrams of Architecture, West Sussex: John Wiley &Sons, 2010.

  • Koolhaas, Rem. Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan, N.Y: The Monacelli Press, (1st edition 1978), 1994.

  • Koolhaas, Rem. S, M, L, XL, N.Y: The Monacelli Press, 1998.

  • Tschumi, Bernard. Manhattan Transcripts, N.Y. & London: Academy Editions, (1st edition 1981), 1994.

  • Tschumi, Bernard. Event Cities (Praxis), Cambridge & Massachusetts: MIT Press, 1994.

  • Tschumi, Bernard. Event-Cities 2, Cambridge & Massachusetts: The MIT Press, 2001

  • Tschumi, Bernard. Event-Cities 3: Concept vs. Context vs. Content, Cambridge & Massachusetts: The MIT Press, 2005.

  • Tschumi, Bernard. Event-Cities 4: Concept-Form, Cambridge & Massachusetts: The MIT Press, 2010.

Architectural periodicals:

Architectural Record / Architectural Review / Assemblage / Daidalos: Berlin architectural journal (1981-2001) / Domus / El Croquis /

Arredamento / Mimarlık / Yapı / XXI

Architectural links / webpages:

Archdaily: http://www.archdaily.com/

Arkitera: http://www.arkitera.com/

 

World of Architecture: http://www.worldofarchi.com/

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme.
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mimari eserlerin ve yazıların eleştirel okumalarını yapmak, mimari söylem üzerine analitik bir bakış açısı geliştirmek. 4 0 3
2 Hem küresel hem de Türkiye'deki çağdaş mimarlık uygulamalarındaki temel temaları ve tartışmaları anlamak.
3 Mimarlık disiplini ve mesleği üzerindeki etkilerini anlayarak çağdaş mimari konular ve uygulamalar üzerine eleştirel bir şekilde düşünmek.
4 Güncel konuları ve mimari eserleri yorumlayabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Toplam İş Yükü 42
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 1,68
Dersin AKTS Kredisi 5