Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Mimarlık | MIM 001 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, dünya genelindeki çağdaş mimarlık pratiklerindeki güncel temaları ve tartışmaları Türkiye bağlamıyla ilişkilendirerek incelemektedir. Öğrenciler, modern mimarlık söylemini şekillendiren önemli kavramları ve bu fikirlerin mimari pratikte nasıl tezahür ettiğini araştıracaklardır. Ders, 1980'lerin başından bu yana mimarlığın geçirdiği evrimi anlamaya yönelik bir bakış açısıyla, öğrencileri modern mimarlık alanını şekillendiren temel kavramlar ve diyaloglarla buluşturmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders, öncü mimarların katkılarının ayrıntılı bir şekilde incelenmesi yoluyla, mimari eserlerin ve yazıların eleştirel bir analizini teşvik ederek, öğrencilerin günümüzün toplumsal zorluklarının ve mesleki peyzajın nüanslarını ele almada mimarlığın ve kent planlamanın rolü üzerine düşünmelerini sağlar. Ayrıca bu ders modernitenin sadece mimarlık estetiğini, görsel sanatları ve kent kültürünü değil, aynı zamanda bir bütün olarak toplumu nasıl şekillendirdiğini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mimari eserlerin ve yazıların eleştirel okumalarını yapmak, mimari söylem üzerine analitik bir bakış açısı geliştirmek. | Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Hem küresel hem de Türkiye'deki çağdaş mimarlık uygulamalarındaki temel temaları ve tartışmaları anlamak. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Mimarlık disiplini ve mesleği üzerindeki etkilerini anlayarak çağdaş mimari konular ve uygulamalar üzerine eleştirel bir şekilde düşünmek. | Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Güncel konuları ve mimari eserleri yorumlayabilme | Örnek Olay, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Tanışma |
2 | Modernlik kavramı ve modern mimarlık üzerine okuma/tartışma | Okuma/Araştırma |
3 | Çağdaş mimarlık kuram ve uygulamalarına giriş | Okuma/Araştırma |
4 | Çağdaş mimarlık kuram ve uygulamaları hakkında okuma/tartışma | Okuma/Araştırma |
5 | Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları I | Okuma/Araştırma |
6 | Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları II | Okuma/Araştırma |
7 | Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları III | Okuma/Araştırma |
8 | Etkili mimarların yaklaşımları ve günümüze yansımaları IV | Okuma/Araştırma |
9 | Mimari Eserlerin ve Metinlerin Eleştirel Analizi için Metodolojiler I | Okuma/Araştırma |
10 | Mimari Eserlerin ve Metinlerin Eleştirel Analizi için Metodolojiler II | Okuma/Araştırma |
11 | Öğrenci Paneli I | Sunum ve Tartışma |
12 | Öğrenci Paneli II | Sunum ve Tartışma |
13 | Öğrenci Paneli III | Sunum ve Tartışma |
14 | Ortak değerlendirme açık sergi/tartışma | Sergi düzeni oluşturma/tasarlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Architectural periodicals: Architectural Record / Architectural Review / Assemblage / Daidalos: Berlin architectural journal (1981-2001) / Domus / El Croquis / Arredamento / Mimarlık / Yapı / XXI Architectural links / webpages: Archdaily: http://www.archdaily.com/ Arkitera: http://www.arkitera.com/
World of Architecture: http://www.worldofarchi.com/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mimari eserlerin ve yazıların eleştirel okumalarını yapmak, mimari söylem üzerine analitik bir bakış açısı geliştirmek. | 4 | 0 | 3 | |||||||||||
2 | Hem küresel hem de Türkiye'deki çağdaş mimarlık uygulamalarındaki temel temaları ve tartışmaları anlamak. | ||||||||||||||
3 | Mimarlık disiplini ve mesleği üzerindeki etkilerini anlayarak çağdaş mimari konular ve uygulamalar üzerine eleştirel bir şekilde düşünmek. | ||||||||||||||
4 | Güncel konuları ve mimari eserleri yorumlayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 42 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |