Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Grafik Tasarım I | MIM 021 | 0 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Grafik Tasarım II |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Grafik Tasarım 1 dersinin amacı, öğrencilere grafik tasarımın temel prensiplerini, görsel iletişim becerilerini ve tasarım sürecini tanıtmaktır. Bu ders, öğrencilerin görsel düşünme yeteneklerini geliştirmeyi, temel tasarım ilkelerini (renk teorisi, tipografi, kompozisyon) anlamalarını ve dijital tasarım araçlarını temel düzeyde kullanabilmelerini hedefler. Ayrıca, mimarlıkla ilişkili grafik tasarım uygulamalarına giriş yaparak öğrencilerin alanlarına özgü tasarım problemlerini çözme yeteneklerini arttırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Grafik Tasarımın Temelleri: Tasarımın temel kavramları, tarihçesi ve grafik tasarımın mimarlıkla ilişkisi. Görsel Algı ve İletişim: Görsel algı teorileri, iletişim ilkeleri ve mesajın görselleştirilmesi. Renk Teorisi: Renklerin anlamı, etkileşimi ve kullanımı, renk teorisi temelleri. Tipografi: Yazı karakteri tasarımı, font seçimi, okunabilirlik ve tipografik kompozisyon. Temel Tasarım İlkeleri: Denge, kontrast, vurgu, ritim ve birlik gibi tasarım ilkeleri. Temel Tasarım Yazılımları: Adobe Photoshop, Illustrator ve diğer temel grafik tasarım araçlarının tanıtımı ve kullanımı. Tasarım Projeleri: Basit logo tasarımı, afiş ve broşür gibi temel grafik tasarım projeleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel tasarım ilkelerinin anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Grafik uygulama becerilerinin geliştirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Grafik tasarıma eleştirel yaklaşım | Anlatım, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş - Grafik Tasarımın Temelleri ve Tarihçesi | |
2 | Görsel Algı ve İletişim Temelleri | |
3 | Renk Teorisi - Temel Kavramlar | |
4 | Tipografi - Yazı Karakteri Tasarımının Temelleri | |
5 | Tasarım İlkeleri - Denge ve Kontrast | |
6 | Tasarım İlkeleri - Vurgu ve Ritim | |
7 | Kompozisyon ve Düzenleme Teknikleri | |
8 | Ara Sınav ve Proje Sunumları | |
9 | Adobe Photoshop'a Giriş | |
10 | Adobe Illustrator'a Giriş | |
11 | Temel Logo Tasarımı | |
12 | Pafta ve Poster Tasarımı | |
13 | Proje Geliştirme ve İnceleme | |
14 | Final Projesi Sunumu ve Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kitaplar: "Graphic Design: The New Basics" - Ellen Lupton ve Jennifer Cole Phillips. Tasarımın temel ilkelerini modern yaklaşımlarla sunan bir kaynak. "Thinking with Type" - Ellen Lupton. Tipografi konusunda temel bir referans. "Color Theory: An essential guide to color-from basic principles to practical applications" - Patti Mollica. Renk teorisi üzerine bir rehber. Yazılım Eğitimleri: Adobe Creative Cloud eğitimleri: Photoshop ve Illustrator başlangıç dersleri. Online platformlardan temel tasarım yazılım dersleri (örneğin, Lynda.com, Udemy, Coursera). Online Kaynaklar: AIGA (American Institute of Graphic Arts) web sitesi: Tasarım makaleleri ve endüstri haberleri. Behance ve Dribbble: Güncel tasarım trendleri ve projeleri. Dergiler: "Communication Arts" - Grafik tasarım trendleri ve vaka çalışmaları. "Eye" - Grafik tasarım üzerine kritik yazılar ve incelemeler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel tasarım ilkelerinin anlaşılması | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Grafik uygulama becerilerinin geliştirilmesi | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Grafik tasarıma eleştirel yaklaşım | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje / Tasarım | 0 | 3 | 0 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |