Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimari Tasarım V | MIM 301 | 5 | 4 + 4 | 6 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | MIM202 - Mimari Tasarım IV (MIM 202) dersinden başarılı olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ, Arş.Gör. EMRE KURUÇAY, Arş.Gör. ÖMER FARUK BAYRAKTARLI, Arş.Gör. SÜMEYYE YAŞAR, Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu atölyede, mimarlık eğitiminin 5. yarıyılına gelmiş çok-programlı yapı üretimi sürecini gerçekleştirme yetisine sahip öğrencinin, mevcut yapılı-çevre, kent ve doğal çevre ile ilgili eleştirel ve kavramsal okumalar ve yaklaşımlar geliştirerek yeni müdahaleler tasarlayabilme yetisini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bir dönem süren proje dersi, varolan kent dokusunun ve bu dokunun oluşmasında etkin olan programatik ilişkiler, yapısal birliktelikler, sosyo-kültürel ve ekonomik ağların okunması, kavranması, çözümlenmesi aracılığıyla problem tarifi oluşturabilme, tasarım yaklaşımı geliştirme ve müdahale stratejileri aracılığıyla süreç belirleyebilme ardından yapı üretimini öngören bir içeriğe sahiptir. Ders temelde, mimari yapının içinde bulunduğu (yapılı) çevre ile entegrasyonu, kentsel müdahale, etkileşim, yerleşim, dönüşüm gibi temel kavramlar üzerinden sosyal üretimin bir parçası olarak 'mekan'ın yeniden üretilmesi bağlamında mimari tasarım olgusunu irdeleyen programa uygun bir tasarım projesi gerçekleştirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | mevcut yapılı çevre ve çevre ilişkilerini çözümleme, irdeleme, eleştirel yaklaşım geliştirmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
2 | mekana ait farklı disipliner ve kavramsal yaklaşımlar hakkında okuma-kavrama-tartışma yapmak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | mevcut kent dokusu içerisinde tasarım yaklaşımı geliştirme ve mekansal müdahale stratejileri belirleme-süreci tasarlamak | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
4 | edindiği yapı tektoniği pratiğini mevcut doku içerisinde yapılaşma aracılığıyla kente entegre etme yetisi edinmek | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | kavradığı durumu ve projekte ettiği tasarımı mimari ve mekansal ifade biçimleri aracılığıyla aktarma yetisini geliştirmek | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amaç, kapsam, içerik ve yöntemi üzerine genel tanıtım. | |
2 | Case-study (örnek proje) incelemeleri. Arazi gezisi. | |
3 | 1. Ara jüri – Analiz jürisi | |
4 | 1/500 Arazi maket teslimi ve Anafikir kritikleri | |
5 | Kritikler (1/500) | |
6 | Kritikler (1/500) | |
7 | 2. Ara jüri (1/500) | |
8 | Kritikler (1/200) | |
9 | Kritikler (1/200) | |
10 | Kritikler (1/200) | |
11 | Kritikler (1/200) | |
12 | 3. Ara jüri (1/200) | |
13 | Kritikler (1/200) | |
14 | Ön Teslim- Sunum teknikleri ve malzeme seçimi üzerinden kritikler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | X | |||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | X | |||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | X | |||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | mevcut yapılı çevre ve çevre ilişkilerini çözümleme, irdeleme, eleştirel yaklaşım geliştirmek | ||||||||||||||
2 | mekana ait farklı disipliner ve kavramsal yaklaşımlar hakkında okuma-kavrama-tartışma yapmak | ||||||||||||||
3 | mevcut kent dokusu içerisinde tasarım yaklaşımı geliştirme ve mekansal müdahale stratejileri belirleme-süreci tasarlamak | ||||||||||||||
4 | edindiği yapı tektoniği pratiğini mevcut doku içerisinde yapılaşma aracılığıyla kente entegre etme yetisi edinmek | ||||||||||||||
5 | kavradığı durumu ve projekte ettiği tasarımı mimari ve mekansal ifade biçimleri aracılığıyla aktarma yetisini geliştirmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 8 | 128 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Atölye) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 244 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |