Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlık Tarihi III | MIM 206 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HİLAL EREK İNCE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları |
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mimarlık tarihi dersleri serisinin dördüncüsü olan bu ders; modernliğin kültürel temelleri ve tanımları, modernlik ve endüstri ilişkisi, modernlik ve avangard yaklaşımlar, modern kent anlayışı konularındaki tartışmalarla öğrencileri tanıştırmayı ve öğrencilerin bu tartışmalar kapsamında Cumhuriyet Dönemi Türkiye mimarlığındaki yansımaları üzerinde düşünmelerini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders 20. Yüzyılın ilk çeyreğinden günümüze kadar uzanan bir aralıkta mimarlık alanındaki önemli gelişmelere odaklanmaktadır. Öncelikle Endüstri Devrimi sonrasında Avrupa ve Amerika’da örneklenen sürekli ve hızlı değişimler, benzer-zıt fikirler, bunların sanat/mimarideki yansımaları ve mimarlık kuramları üzerine etkileri ele alınacaktır. Daha sonra bu tartışmalar ışığında Türkiye’de gerçekleşen toplumsal, siyasi, ekonomik, teknolojik gelişimler değerlendirilecek ve 20. Yüzyıl Türkiye mimarlığının gelişimi eleştirel bir zeminde tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 20. yüzyıldan günümüze mimarlığın ürünlerini tanıma ve tarihsel bağlamına yerleştirebilme. | ||
2 | Mimarlık üretiminde sosyal, siyasi, ekonomik ve kültürel faktörlerin rolünü kavrama | ||
3 | Mimarlık tarihi öğretisinde yer alan, önemli, öncü mimar, sanatçı ve tasarımcıların ve onların yapıtlarının tanınması, yorumlanması | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Modernlik- Modernleşme- Modernizm, kavramlar ve tarihsel arka plan | |
2 | Deutsche Werkbund ve etkileri, öncü modernler: P. Behrens, W. Gropius, A. Loos, A. Perret; Chicago Okulu-F. L. Wright | |
3 | Bauhaus | |
4 | Avangard Akımlar: Expresyonizm, Fütürizm De Stijl, Konstrüktivizm | |
5 | Le Corbusier - Mies van der Rohe, CIAM | |
6 | Modernizme totaliter eleştiriler, iki savaş arası dönemde şehir ve konut | |
7 | Art Deco, Uluslararası Üslup, Post Modernizm | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Erken Cumhuriyet dönemi Türkiyesinde Modernizm | |
10 | Mimarlık Mesleğinde Yerli ve Yabancı Mimarlar | |
11 | Türk Mimarlığında bölgesel eğilim (1940-1950) | |
12 | 1950-60 arasında Türkiye Mimarlığı | |
13 | 1960-80 arasında Türkiye Mimarlığı | |
14 | 1980 sonrası Türkiye Mimarlığına bakış, konu tekrarı, genel değerlendirme, tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akcan E., 2006, Çeviride Modern Olan, YKY, 2006 Aslanoğlu, İ. 2010.Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarliği. Bilge Kültür Sanat: Istanbul. Cansever T, 1997, İslamda Şehir ve Mimari Cengizkan M., Cengizkan A., 2019, Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933. Nicolai B., 2011, Modern ve Sürgün, TMMOB Yay. Özer B., 2007, Kültür Sanat Mimarlık. YEM Yayınları R. Holod-A. Evin-S. Özkan(eds), Modern Türk Mimarlığı 1900-1980, TMMOB, 2005 Alsaç Ü. 1976, Türkiye’deki Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Dönemindeki Evrimi, Dr. Tezi, KTÜ Bası Atölyesi Sey Y. Eds., 1998, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Tarih Vakfı Yurt Yayınları Sözen M., Tapan M, 1973, 50 Yılın Türk Mimarisi, İş Bankası Yay., 1973 Tankut G., 1992, Bir Başkentin İmarı Ankara (1929-1939) Tanyeli U., Bonatz P., 2007, Mimarlığın Aktörleri, GG Yay Tanyeli U, 2009, Mimar Müellifin İcadı, Mesleğin Fethi, Ulusun İnşası, Toplumsal Tarih |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | X | |||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 20. yüzyıldan günümüze mimarlığın ürünlerini tanıma ve tarihsel bağlamına yerleştirebilme. | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Mimarlık üretiminde sosyal, siyasi, ekonomik ve kültürel faktörlerin rolünü kavrama | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Mimarlık tarihi öğretisinde yer alan, önemli, öncü mimar, sanatçı ve tasarımcıların ve onların yapıtlarının tanınması, yorumlanması | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |