Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimari Tasarım Iv | MIM 202 | 4 | 4 + 4 | 6 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | Mimari Tasarım III (MIM 201) dersinden başarılı olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ, Arş.Gör. AYŞEGÜL EKŞİ KILIÇASLAN, Arş.Gör. MUHAMMET ŞEHADET KARATOPRAK, Arş.Gör. ÖMER FARUK BAYRAKTARLI, Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ, Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Mimari tasarımla ilgili araştırma, analiz ve sentez yeteneklerinin geliştirilmesi, tasarımın ön koşulu olan kuramsal arka planın oluşturulması. Kullanıcı ihtiyaçlarının araştırılması, fiziksel çevre verilerinin algılanması ve analiz edilerek tasarıma girdi olarak değerlendirilmesi konularında farkındalık sağlanması. Tasarım ve yapının bir bütün olduğu bilgisinden hareketle, tasarım sürecine taşıyıcı sistemin dahil edilmesi konusunda temel bilgilerin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu atölyenin konusu okul, kütüphane, yurt, enstitü yapıları gibi eğitim temalı işlevler için kentsel ve/veya tarihsel dokuda bir programın ve bu programa göre yapı gruplarından oluşan bir tasarımın gerçekleştirilmesidir. Kent bağlamında bir yapılaşma fikri ve yakın çevre ile kurulan ilişkilerin araştırılması ve tartışılması; kamusal alan kullanımı ağırlıklı program yorumunun ve yapı önerisinin getirilmesi; malzeme ve mekân ilişkisinin sorgulanması; uygulama pratiğine ilişkin tartışmaların gerçekleştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Varolan yapılı çevreyi analiz edebilmek ve belgeleyebilmek | Gözlem, Tartışma, Problem Çözme, | |
2 | Geleneksel bir yerleşimi okuyabilmek ve bağlamsalcılık açısından rasyonel bir tasarımın nasıl uygulanabileceğini öğrenebilmek | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Tasarlanmış çevrede belirlenmiş amaçları başarmak için tasarım prensiplerini ve elemanlarını uygulayabilmek ve kullanabilmek | Problem Çözme, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bir tasarım fikri geliştirebilmek (kolaj, şemalar, eskizler, maketler aracılığıyla) | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Verilen mimari programı çözebilmek | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Tasarım problemini geliştirmede ergonomi ve antropometri temellerini tanımlayabilmek | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | Tasarım probleminin kavramları ve çözümleri için gerekli teorik bilgi ve teknik becerileri uygulayabilmek | Problem Çözme, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, 1. proje konusu tanıtımı, teknik gezi: proje arazisi gezisi | |
2 | Arazi analizi teslimleri ve kavramsal tasarımın gelştirilmesi | |
3 | Kavramsal tasarımın geliştirilmesi | |
4 | Mimari projenin geliştirilmesi | |
5 | Birinci projenin final jürisi | |
6 | 2. proje konusu tanıtımı, kavramsal tasarımın geliştirilmesi | |
7 | Kavramsal tasarımın geliştirilmesi ve panel jüri | |
8 | Mimari projenin geliştrilmesi | |
9 | Mimari projenin geliştirilmesi | |
10 | Panel jüri | |
11 | Mimari projenİn geliştirilmesi | |
12 | Mimari projenin geliştirilmesi ve sunum teknikleri | |
13 | İkinci Proje teslimi ve panel jüri | |
14 | Portfolyo tasarımı, çizimler ve teslimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Perkins Eastman Architects, 2000. Building Type Basics For Elementary And Secondary Schools, John Wiley and Sons, New York. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | X | |||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Varolan yapılı çevreyi analiz edebilmek ve belgeleyebilmek | ||||||||||||||
2 | Geleneksel bir yerleşimi okuyabilmek ve bağlamsalcılık açısından rasyonel bir tasarımın nasıl uygulanabileceğini öğrenebilmek | ||||||||||||||
3 | Tasarlanmış çevrede belirlenmiş amaçları başarmak için tasarım prensiplerini ve elemanlarını uygulayabilmek ve kullanabilmek | ||||||||||||||
4 | Bir tasarım fikri geliştirebilmek (kolaj, şemalar, eskizler, maketler aracılığıyla) | ||||||||||||||
5 | Verilen mimari programı çözebilmek | ||||||||||||||
6 | Tasarım problemini geliştirmede ergonomi ve antropometri temellerini tanımlayabilmek | ||||||||||||||
7 | Tasarım probleminin kavramları ve çözümleri için gerekli teorik bilgi ve teknik becerileri uygulayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
2. Ara Sınav | 30 |
3. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 8 | 128 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 2 | 8 | 16 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 258 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |