Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlık Tarihi II | MIM 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HİLAL EREK İNCE |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HİLAL EREK İNCE, Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mimarlık tarihi dersleri serisinin üçüncüsü olan bu ders, Hristiyanlık düşüncesinin sanata ve mimarlığa yansımalarını incelemeyi, Avrupa’da, Orta Çağdan modern döneme uzanan süreçte; tarihsel, sosyal kültürel, ekonomik, teknolojik süreçlerin bir ürünü olarak mimarinin biçimsel, işlevsel, mekânsal, sembolik çeşitliliğini tartışmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders Erken Hristiyanlık Dönemi’nden başlayarak, özellikle Avrupa’da gelişmiş tarz ve teknikleri belli başlı dönemler halinde ana hatlarıyla inceleyecek, mimarlığın farklı toplumsal ve tarihsel bağlamlarda oluşan işlevsel, kültürel, biçimsel niteliklerini eleştirel bir zeminde tartışacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | ||
2 | Tarihsel düzlemde farklı mimarlık kültürlerinin ve üsluplarının gelişimini ayırt edebilirler. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Mimari eserler ve kentsel dokuların tarihine dair kavrayış geliştirebilirler. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Dersin içeriğinde yer alan benzer ve farklı bağlamlardaki mimari ve sanatsal üretimleri ayırt eder ve karşılaştırır | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | Mimarlığı etkileyen sosyo-ekonomik, politik ve kültürel koşulları bilir ve tartışır | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Antik Çağ’dan sonra tarihsel çerçeve, Avrupa’da Orta Çağ, Bina tipolojileri, Mimarlığın dili, Hristiyanlık ve mimarlık üzerine etkileri, Erken Hristiyan Mimarlığı | |
2 | Farklı bölgelerde Orta Çağ, manastırlar-tarikatlar, Haçlı Seferleri ve etkileri, ticaret yolları, bani olarak kilise, yapılar ve stiller, Romanesk Mimarlık | |
3 | Gotik Mimarlık ve bölgesel farklılıkları | |
4 | Gotik Mimarlık ve bölgesel farklılıkları | |
5 | Hümanizm düşüncesi, ticaret ve burjuva sınıfının doğuşu, şehir devletleri, Mimar-sanatçının değişen rolü, Rönesans sanatı ve mimarlığına giriş | |
6 | Avrupa’da Rönesans; Sanat ve Mimarlık | |
7 | Avrupa’da Rönesans; Sanat ve Mimarlık | |
8 | ARA SINAV | |
9 | 17. ve 18. Yüzyıl’da sanat ve mimarlık, sömürgecilik ve değişen dünya | |
10 | 17. ve 18. Yüzyıl’da sanat ve mimarlık | |
11 | Aydınlanma Dönemi Mimarlığı, Endüstri Devrimi ve mimarlığa etkileri | |
12 | Historiszm, John Ruskin’in düşünce ve yazıları, Arts and Crafts Hareketi | |
13 | Art Nouveau, Secession | |
14 | Konu tekrarı, genel değerlendirme, tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ağır A., “Palladio ve 19. Yüzyılda İstanbul”, Sanat Tarihi Defterleri, 2, 1998, s. 7-31. Alberti L.B., Ten books on architecture, trans. Cosimo Bartoli and James Leoni, ed. Joseph Rykwert, London: A. Tiranti, 1955. Beltrama S., Cantatore F., Folin M., “ A Renaissance Architecture of Power, Brill, 2015 Beltramini G. ve Padoan A. ed., Mimar Sinan Palladio’yu Ağırlıyor, İstanbul Benevolo L., The architecture of the Renaissance, London: Routledge, 1978. Blair Moore K., “The Architecture of Christian Holy Land Reception From Late Antiquity Through the Renaissance, Cambridge University Press, 2017 Deuchler, F., Gothic, The Universe History of Art and Architecture Fazio, Mofett, Wodehouse, A World History of Architecture, 2006. Gombrich E.H., Sanatın Öyküsü, çev. Erol Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2004. Heydenreich, L.H., Lotz, W.A., Hottinger, M., Architecture in Italy: 1400-1600, The Pelican History of Art. Hubala, E., Baroque and Rococo, The Universe History of Art and Architecture. Kostof S., The Architect, Oxford Univ. Press 1977. (digital) Kostof S., A History of Architecture, New York 1995 (digital) Krautheimer, R., Early Christian and Byzantine Architecture, The Pelican History of Art. Le Goff J., Gençlere Avrupa Tarihi, İstanbul 1997 Mango, C., Byzantine Architecture, Electa Rizzoli, New York-Milano, 1985 Norberg-Schulz, C., Baroque Architecture, Electa, Milan, 1986. Palladio A., The Four Books on architecture, trans. Robert Tavernor and Richard Schofield, Cambridge: MIT Press, 1997. Pabón-Charneco A., “Architecture History, Theory and Preservation Prehistory to the Middle Ages, Routledge, 2021 Pevsner N., Avrupa Mimarisinin Anahatları, çev. Selçuk Batur, İstanbul: İTÜ, 1970. Radding C., Clark W.W., Medieval architecture, medieval learning: builders and masters in the age of Romanesque and Gothic, New Haven: Yale Univ., 1992. Reeve M.M., “Reading Gothic Architecture”, Brepols, 2008. Rodley, L., Byzantine Art and Architecture an İntroduction, Cambridge Press,New York, 1996. Roth L., Mimarlığın Öyküsü, İstanbul 2006. Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, çev. Suna Güven, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1990. Wittkower R., Architectural principles in the age of humanism, London: Academy, 1988. Wittkower, R., Art and Architecture in Italy 1600-1750, The Pelican History of Art. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | X | |||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Tarihsel düzlemde farklı mimarlık kültürlerinin ve üsluplarının gelişimini ayırt edebilirler. | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Mimari eserler ve kentsel dokuların tarihine dair kavrayış geliştirebilirler. | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Dersin içeriğinde yer alan benzer ve farklı bağlamlardaki mimari ve sanatsal üretimleri ayırt eder ve karşılaştırır | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Mimarlığı etkileyen sosyo-ekonomik, politik ve kültürel koşulları bilir ve tartışır | 3 | 2 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 0 |
Toplam | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |