Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari Tasarım III MIM 201 3 4 + 4 6 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK
Dersi Verenler Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK, CEREN DUMAN, HALİDE BOZKURT, Arş.Gör. İDRİS CAN IRIZ, Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN, RABİA KOCAER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, basit programlı bir yapı tasarlayarak, mimari tasarımın çok boyutlu niteliğinin kavratılması amaç edinilmiştir.

Dersin İçeriği

Bu derste fonksiyonel karmaşası ve programatik ağırlığı en aza indirgenmiş bir problem ile eğimli arazi, eğimli çatı, doğal aydınlatma ve havalandırma üzerinde durulacaktır. Öğrencilerin dersin sonunda form, fonksiyon, taşıyıcı sistem, mekan hiyerarşisi ve çevre ile ilişkiler konusunda tutarlı bir öneri proje sunması gerekmektedir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Küçük ölçekli bir tasarım problemine her yönüyle yanıt verebilecek yeterliliği kazanacaktır Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Bir yapının doğayla uyumu konusunda bilinç kazanacaktır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Strüktür, malzeme seçimi gibi konularda farkındalık kazanacaktır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Karmaşık detayları olmayan bir projenin teknik detaylarını çizebilecek kadar mimari çizim konvansiyonlarını kullanabilme yeteneği kazanacaktır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş 1. proje konusu tanıtımı, Teknik Gezi: Proje Arazisi gezisi Ders ve Teknik Gezi
2 Arazi analizi sunumları, Örnek çalışma sunumları Sunum ve Tartışma
3 Kavramsal tasarımın geliştirilmesi (1/200) Masa Kritiği
4 Kavramsal tasarımın geliştirilmesi (1/200) Masa Kritiği
5 Mimari projenin geliştirilmesi (1/100) Masa Kritiği
6 Mimari projenin geliştirilmesi (1/100) Masa Kritiği
7 Birinci Projenin final jürisi Sunum ve Değerlendirme
8 2. proje konusu tanıtımı, Teknik Gezi: Proje Arazisi gezisi Ders ve Teknik Gezi
9 Arazi analizi sunumarı, Örnek çalışma sunumları Sunum ve Tartışma
10 Kavramsal tasarımın geliştirilmesi (1/200) Masa Kritiği
11 Kavramsal tasarımın geliştirilmesi (1/200) Masa Kritiği
12 Mimari projenin geliştirilmesi (1/100) Masa Kritiği
13 Mimari projenin geliştirilmesi (1/100) Masa Kritiği
14 Jüri Sunum ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

-Hertzberger, Herman. Space and the architect: lessons in architecture 2. Rotterdam : 010 Publishers, 2000.
-Rasmussen, S. E., Çev: O.Erduran, 2010. Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.
-Terry L. Patterson, 1994. Frank Lloyd Wright and The Meaning of Materials, John Wiley and Sons, New York.
-Hanlon, D., 2010. Compositions in Architecture, John Wiley and Sons, New York.
-Elam, K., 2001. Geometry of Design: Studies in Proportion and Composition, Princeton University Press, New Jersey, US

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme.
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Küçük ölçekli bir tasarım problemine her yönüyle yanıt verebilecek yeterliliği kazanacaktır
2 Bir yapının doğayla uyumu konusunda bilinç kazanacaktır.
3 Strüktür, malzeme seçimi gibi konularda farkındalık kazanacaktır.
4 Karmaşık detayları olmayan bir projenin teknik detaylarını çizebilecek kadar mimari çizim konvansiyonlarını kullanabilme yeteneği kazanacaktır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
2. Ara Sınav 20
3. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 4 4
Proje / Tasarım 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 240
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,6
Dersin AKTS Kredisi 8