Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari İletişim Teknikleri II MIM 104 2 2 + 3 4 6
Ön Koşul Dersleri

ANLATIM PRATİKLERİ I

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. NİHAN BÖLÜKBAŞ BARAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Serefraz Akyaman

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Anlatım Pratikleri I dersinin devamı niteliğinde olan dersin amacı; mimari görselleştirme ve sunum tekniklerinin ileri seviyede incelenmesidir. Dönem boyunca, gerek bireysel gerek grup olarak yapılacak olan uygulama çalışmaları ile; serbest el, tasarı geometri, perspektif, plan ve kesit ve sayısal ortamda grafik ve diyagram üretimleri amaçlanmaktadır.

 

Dersin İçeriği

Serbest el çizim uygulamaları, çizerek düşünme kabiliyetini kazanma, silüet ve detay çizimi, perspektif çizimde gölge çalışmaları, diagram ve grafik anlatım çalışmaları, tasarı geometri(üç boyutlu nesneler), plan,kesit ve görünüş çizim uygulamaları, bilgisayar ortamında iki ve üç boyutlu çizim uygulamaları, maket teknikleri ve malzeme üretimi çalışmaları yapılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel algılama, soyutlama ve üç boyutlu düşünebilme becerisini kazanır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem,
2 Görsel algılama, soyutlama ve üç boyutlu düşünebilme becerisini kazanır. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Mekan ve çevre olgusuna ait temel kavramlar, ilke ve elemanlar ışığında düşünme, sorgulama, geliştirme, tasarlama, üretme ve görselleştirmeyi uygulayabilir. Tartışma, Problem Çözme, Gözlem,
4 Mekan ve çevre olgusuna ait temel kavramlar, ilke ve elemanlar ışığında düşünme, sorgulama, geliştirme, tasarlama, üretme ve görselleştirmeyi uygulayabilir. Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Analitik ve sistematik düşünebilmenin geliştirilmesi ile eş zamanlı olarak tasarımsal ilişkileri anlar ve bu ilişkileri kurabilir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
6 Analitik ve sistematik düşünebilmenin geliştirilmesi ile eş zamanlı olarak tasarımsal ilişkileri anlar ve bu ilişkileri kurabilir. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
7 Mekan kavramı ve mekan üretme yöntemleri konusunda bilinçlenir, buradaki potansiyelin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem,
8 Mekan kavramı ve mekan üretme yöntemleri konusunda bilinçlenir, buradaki potansiyelin farkına varır. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9
10
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 kolaj montaj asamblaj çalışması
1 çoklu görselleştirme: kolaj | çizerek düşünme
2 dijital görselleştirme: photoshop
2 dijital görselleştirme: autocad
3 dijital görselleştirme: autocad
3 çoklu görselleştirme teknikleri ile kesit silüet çalışması
4 diyagramatik/şematik düşünme | çizerek düşünme
4 dijital görselleştirme: photoshop uygulamaları
5 dijital görselleştirme: photoshop ve autocad uygulamaları
5 diyagramatik/şematik düşünme | çizerek düşünme
6 fotoğraf | çizerek düşünme
6 çoklu görselleştirme teknikleri ile kesit silüet çalışması
7 dijital ortamda kesit ve silüet çalışmaları
7 fotoğraf | çizerek düşünme
8 ara sınav
8 diyagramatik/şematik düşünme | vaziyet planı çalışması
9 ara sınav
9 perspektif | teknik çizim
10 perspektif | teknik çizim
10 diyagramatik/şematik düşünme | storyboard ve brainstorming çalışması
11 diyagramatik/şematik düşünme | soyutlama temsil
11 perspektif | teknik çizim
12 portfolyo | sunum teknikleri | graik tasarım
12 örnek proje üzerinden yeniden üretim çalışması
13 örnek proje üzerinden yeniden üretim ile maket çalışması
13 portfolyo | sunum teknikleri | graik tasarım
14 Final Proje ön çalışma/kritik
14 Final Proje ön çalışma/kritik
Kaynaklar
Ders Notu

CHING Francis D.K., Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen (UK: John Wiley &Sons Inc., 1996)

 

Ders Kaynakları

ANGELIL Mark, HEBEL Dirk, Deviations: Designing Architecture, a Manual(Basel: Birkhauser, 2008)
BIELEFELD Bert, Adım Adım Tasarım Fikirleri (Basel: Birkhauser. 2007)
ITTEN Johannes, Design and Form -The Basic Course at the Bauhaus and Later (NY:Van Nostrand Reinhold Company, 1976

Abrams, M. C. (2015) The Art of City Sketching A Field Manual,Routledge, Taylor & Francis Group Richards, J. (2013) Free Hand Drawing & Discovery : Urban Sketching and Concept Drawing For Designers, Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons Scheer, D.R. (2014) The Death of Drawing : Architecture in the Age of Simulation, Routledge, Taylor & Francis Group Belardi, Paolo. (2015) Mimarlar Neden Hala Çiziyor, Janus Yayıncılık

Prototyping and Modelmaking for Product Design / Hallgrimsson, Bjarki

Making things move : DIY mechanisms for inventors, hobbyists, and artists
Make space : how to set the stage for creative collaboration / Scott Doorley Scott Witthoft, David Kelley

 

C. Dangel Cullen, 2006, Design Secrets: 50 Products, Mass.; Rockport Publishers. (Other References) K. Eissen, R. Steur, 2007, Sketching-drawing Techniques for Product Designers, Amsterdam; BIS Publishers. A. Pipes, 2007, Drawing for Designers, London, Laurence King Publishing Ltd. G. Krisztian, N. Schlempp-Ülker, 2006, Visualizing ideas- from Scribbles to Storyboards, London; Thames&Hudson. E. Olofsson, K. Sjölén, 2005, Design Sketching, Umeå; KEEOS Design Books. J. Sutton, 2005, Painter IX Creativity: Digital Artists Handbook .

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Görsel algılama, soyutlama ve üç boyutlu düşünebilme becerisini kazanır. 5 5
2 Görsel algılama, soyutlama ve üç boyutlu düşünebilme becerisini kazanır. 2 3
3 Mekan ve çevre olgusuna ait temel kavramlar, ilke ve elemanlar ışığında düşünme, sorgulama, geliştirme, tasarlama, üretme ve görselleştirmeyi uygulayabilir. 5 5
4 Mekan ve çevre olgusuna ait temel kavramlar, ilke ve elemanlar ışığında düşünme, sorgulama, geliştirme, tasarlama, üretme ve görselleştirmeyi uygulayabilir. 2 3
5 Analitik ve sistematik düşünebilmenin geliştirilmesi ile eş zamanlı olarak tasarımsal ilişkileri anlar ve bu ilişkileri kurabilir. 5
6 Analitik ve sistematik düşünebilmenin geliştirilmesi ile eş zamanlı olarak tasarımsal ilişkileri anlar ve bu ilişkileri kurabilir. 2 3
7 Mekan kavramı ve mekan üretme yöntemleri konusunda bilinçlenir, buradaki potansiyelin farkına varır. 5
8 Mekan kavramı ve mekan üretme yöntemleri konusunda bilinçlenir, buradaki potansiyelin farkına varır. 2 3
9
10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Ara Sınav 35
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
2. Ara Sınav 20
Toplam 200
1. Final 30
1. Yıl İçinin Başarıya 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 6 3 18
Final 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 6 3 18
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 308
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,32
Dersin AKTS Kredisi 6